malaman
Artikelen: 0

gammaflits

Als een er een gammaflits op minder dan 200 lichtjaar van de Aarde zou plaatsvinden,zou deze ons totaal verwoesten(gezien op NatGeo.).Wat veroorzaakt deze gammaflitsen en ligt er zo'n object "dicht"bij de Aarde?
Sado

Re: gammaflits

Voor zover ik gelezen heb is het zo dat gammaflitsen plaatsvinden door hypernovas, enorme explosies waarbij hele melkwegstelsels uitelkaar worden geblazen. Voor de rest tasten de meeste onderzoekers nog in het duister, er zijn echter wel een paar satellieten die gammaflitsen kunnen waarnemen en de locaties ervan kunnen vastleggen.

Misschien moet je even op wikipedia kijken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammaflits
malaman

heb je link gecheckt.dit zijn dan eigenlijk enorme kernexplosies die in het heelal plaatsvinden?weet je ook hoeveel kracht zo iets produceert?
Sado

dit zijn dan eigenlijk enorme kernexplosies die in het heelal plaatsvinden?
In principe wel. Lees eventjes dit topic door, het gaat over supernovas:

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=11146

Dan heb je een beetje een idee hoe die supernovas ontstaan! Hoeveel kracht hierbij vrijkomt, weet ik niet. Ik weet zelfs niet of wetenschappers dit ooit weleens hebben gemeten, dat zal iemand anders moeten beantwoorden!
malaman

ok.bedankt.als ik het goed begrepen heb zou een gammaflits kunnen onstaan door de energie die vrijkomt bij het ineenklappen van de kern van een stervende ster?deze wordt zo onder druk gezet dat ie gewoon explodeert en misschien wel een zwart gat creeert?aan elke explosie hangt een positieve en negatieve kant.de pos. kant is de luchtverplaatsing maar waar lucht of materie wordt verplaats wordt een vacuum gecreerd en moet deze weer gevuld worden en krijg je dus een implosie.zou deze implosie een zwart gat kunnen maken?
Anonymous

Malaman, zo ongeveer heb ik het ook begrepen. Het gaat in ieder geval om een massa die vele malen groter is dan die van onze zon. Wanneer de zwaartekracht een kritiek punt bereikt ontstaat er inderdaad een zwart gat in de kern waardoor hij zichzelf in zéér korte tijd helemaal 'opslokt'. De noord- en zuidpool functioneren dan als een soort uitlaatklep voor de enorme hoeveelheid energie (gammastralen) die een uitweg zoekt of eigenlijk gedwongen wordt de 'sinaasappel te verlaten'.

Maaaaaaaaarrrrrrr, het is nog steeds een theorie :shock:

Terug naar “Sterrenkijken”