De bekende fasen waar materie zich in kan bevinden zijn vast, vloeibaar en gas. Daarnaast heb je nog Bose-Einstein (lager dan de vaste toestand) en plasma-fase hoger dan de gas-toestand. Goed nu bestaat er geen bovengrens van de temperatuur, dus moet er ook een fase bestaan die weer hoger is dan de plasma-fase. Ik weet dat bij plasma, tenminste bij een volledig plasma zijn de atoomkernen al hun elektronen kwijt. Dat zijn bij temperaturen van zo'n 150miljoen graden, maar zoals ik al zei de temperatuur kan theoreties oneindig hoog worden en ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat als de temperatuur maar hoog genoeg wordt dat er dan helemaal geen materie meer kan bestaan. Dus dan zullen ook de atoomkernen uiteenvallen in protonen en neutronen (ik weet niet wat voor fase dat is, wie weet dat en bij welke temperatuur gebeurt dat?) en vervolgens zullen als het nog heter wordt ook de protonen en neutronen uiteenvallen in quarks (is dat geen oerplasma? en bij wat voor temperatuur gebeurt dat?) . En kan het gebeuren dat als de temperatuur zo hoog wordt dat als de quarks uiteenvallen en er alleen maar straling of pure energie overblijft dat dat de hoogste fase van de materie is? En bij wat voor temperatuur gebeurt zoiets dan?
En hoe heten dergelijke extreme veranderingen van fasen?
Dus niet smelten verdampen en ioniseren.
Van vast naar vloeibaar is smelten, dat weet ik
en naar de gasfase is verdampen en naar de plasmafase is ioniseren.
Maar hoe gaat dat verder??