Cycloon
Artikelen: 0

Re: Een vraag over de TONG.

Als je de woorden  "sterkste spier" in google intypt krijg je (bijna) overal te zien dat de tong de sterkste spier is.

Wees kritisch :?:

Tenzij het natuurlijk allemaal echte wetenschappelijke websites zijn :shock:
K. Jansen

Er zaten veel betrouwebare sites tussen :wink:
Anonymous

Dat de tong de sterkste spier is klinkt niet bepaald logisch. Dat het hart de sterkste spier is wel. Overigens zijn de spieren waarmee je een tafel optilt er veel meer dan 1!
Anonymous

Ik heb ooit geleerd, dat de kaakspier relatief het sterkst is, d.w.z. de grootste kracht per kubieke cm spier kan ontwikkelen.
Anonymous

De tong is NIET de sterkste spier in het lichaam, welke definitie je ook hanteert.

Als je hanteert het uitoefenen van druk/kracht per cm2, dan wint de kaakspier.

Als je kijkt naar explosieve kracht dan is de Gluteus maximus, de spier in je reet. Die is een 'verlengstuk' van de dijspieren en zorgt voor het dragen van het bovenlichaam.

Het hart kun je alleen als sterkste zien als je die afmeet naar lengte in tijd. er zijn diverse andere spieren in je lichaam 'sterker', maar kunen de inspanning die het hart levert vaak maar kort uitvoeren, terwijl het hart dit levenslang doet.

En even voor de goede orde, de tong is geen spier, maar een groepje van 16 spieren.....
Ramona

ik heb altijd geleerd dat (bij vrouwen dan) de baarmoeder de sterkte spier is...
bats

Nu heb ik nog een andere vraag over de TONG. Ik vraag me af wat en hoe dat spleetje heet op het midden van de tong. Dat spleetje begint op de rug van de tong bijna voorop en loopt door tot helemaal achter op de tong, zeg maar tot aan de huig toe. En dat spleetje is een verbinding van de 2 tonghelften. Nu vraag ik mij af wat is dat voor een spleetje? Is dat soms een "tonglamel" ? 2. En wat voor functie heeft dat spleetje?

Terug naar “Geneeskunde”