DvR schreef:Wat betreft t antwoord op de vraag van de topic starter: Bij nóg hogere temperaturen (en dichtheden) krijg je, zoals Elmo eerder al noemde, een quark-gluon plasma..
Normaal gesproken vormen quark paren en gluonen de deeltjes (mesonen/baryonen), echter, in een quark-gluon plasma zitten de deeltjes zo dicht op elkaar gedrukt dat er niet meer te onderscheiden is welke quark er nu bij welke andere quark hoort.. Je kunt op dit moment dan ook niet meer van losse deeltjes spreken..
Deze fase toestand probeert men met de Large Hadron Collider in het Cern te gaan produceren.. Dit is tevens de toestand waar het heelal zich in bevond tot enkele fracties van een seconde na de oerknal..
Goed! Ik bedoelde inderdaad de agregatietoestanden van de materie.
Maar nu een nieuwe vraag over dit onderwerp.
Zoals je aangaf is de quark-gluon plasma hoger dan de "gewone" plasma vorm. Mijn vraag is:
1. is er ook nog weer een nog hogere toestand dan de quark-gluon fase?? En hoe heet die fase dan? En is dat de definitieve fase waarin de materie zich kan bevinden?
2. Hoe heet de overgang van plasma naar quark-gluon plasma? Van gas naar plasma heet ioniseren volgens mij.
3. Bij wat voor extreem hoge temperatuur bevindt de materie zich in de quark-gluon plasma (bij normale drukken, dus geen oneindig hoge druk)?
4. Als er een fase (agregatietoestand) is die boven de quark-gluon plasma is, dus die nog energetischer is dan de quark-gluon plasma, bij wat voor temperatuur treedt dat dan op?? En is daarboven nog weer iets, daar er geen bovengrens is aan de temperatuur??