Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Wat is de oorzaak van tocht?

Als ik in 'n huis twee (buiten) deuren tegenover elkaar openzet, dan slaat vervolgens de tussendeur dicht. Dit wordt tocht genoemd. Maar wat veroorzaakt nu deze kracht en hoe ontstaat tocht?

Bedankt.
Jekke

Re: Wat is de oorzaak van tocht?

De tocht op zich lijkt mij gewoon de wind, hoe de wind ontstaat weet ik ook niet. Maar dat de deur toeslaat lijkt mij gewoon dat als de wind in een richting door je huis gaat dat die op de hele muur waar je deur instaat drukt. en zal er op blijven drukken tot er een soort van evenwichtsdruk is gevonden. In de deuropening kan de wind weg en zal dus geen overdruk, maar relatief onderdruk zijn. Je deur kan nooit perfect 'open' zijn, dus zal er aan de kant die - als de deur toe is - naar de binnenkant van de kamer wijst, een overdruk zijn en die resulteert in een netto kracht die de deur een versnelling geeft en met een klap toeslaat. Er zullen wel wat schoonheidsfoutjes zijn, maar principieel moet het zoiets zijn.
BioLog

Tocht of wind ontstaat door luchtdrukverschillen. Deze worden gecompenseerd door te veel lucht (hoge dichtheid, hoge drukgebied) te verplaatsen naar plaatsen met te weinig lucht (lage dichtheid, lage drukgebied.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews
Antoon

en deze druk verschillen worden gemaakt door de zon.

Dus de deur die dichtslaat is zonne energie.

Veel energie op aarde is toe te schrijven aan de zon.

(zelfs chemische energie)(waar de mensen hun energie van daan halen)
iris

Antoon schreef:en deze druk verschillen worden gemaakt door de zon.

Dus de deur die dichtslaat is zonne energie.

Veel energie op aarde is toe te schrijven aan de zon.

(zelfs chemische energie)(waar de mensen hun energie van daan halen)

Is het niet zo dat alle energie toe te schrijven aan de zon?
huh?
BioLog

Nee, niet alle energie is toe te wijzen aan de zon. Om maar een simpel basaal voorbeeld te geven. Een elektron heeft al energie van zich zelf. Aangezien elk atoom opgebouwd is uit o.a. elektronen, is het wel duidelijk dat er buiten energie dat afkomstig is van de zon, nog veel meer andere energievormen zijn.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews
Anonymous

Bijvoorbeeld als je een ster ziet, dan zie je eigenlijk het ligt afkomstig van die ster. Dat licht is ook energie. Vraag maar aan Planck.

Terug naar “Natuurkunde”