Dag mensen,
Ik ga binnenkort een vetzuuranalyse uitvoeren op bacteriën. Hiervoor ben ik al het één en ander te weten gekomen over de exacte preparatiestappen. Eén daarvan is het toevoegen van hexaan nadat transesterificatie (omestering) is uitgevoerd. Hierdoor worden de vetachtige stoffen van de overige stoffen gescheiden, omdat de vetachtige stoffen als enige goed oplossen in het apolaire hexaan.
Er is mij echter ook aanbevolen fysiologisch zout (0,9 % NaCl) toe te voegen, zodat de scheiding tussen hexaan en water beter optreedt. Mijn vraag is: waarom is dit?
Het heeft iets te maken met het vast worden van eiwit, heb ik nog kunnen begrijpen en dit is op zich logisch doordat de toevoeging van NaCl wellicht waterstofbruggen met het eiwit verbreekt, waardoor deze niet meer kan oplossen en als neerslag naar de bodem zinkt. Het is echter maar een inzicht, dus ik weet bij lange na niet wat voor chemische effecten het toevoegen van fysiologisch zout nu precies heeft. Weet iemand dit?
(Ik heb dit topic overigens onder microbiologie geplaatst, maar wellicht had dit onder gaschromatografie gemoeten. Excuus dan daarvoor.)