ik denk dat er verschillende vormen van waarheid bestaan. Enerzijds de waarheid die gedefinieerd wordt door de feiten vanuit een bepaalde periode in tijd (tijdsgeest), moraal, cultuur en persoonlijkheid te bekijken. En deze verschilt van persoon tot persoon.De vraag is: wat is waarheid?
ik vind dat die niet bestaat en het feit dat vele mensen het niet eens zullen zijn met mij, overtuigd mij van mijn gelijk
tenminste dat is jouw overtuiging, jouw waarheidGeloof leid tot overtuiging en bewezen feiten leiden tot de waarheid
Ik volg je wanneer je zegt dat geloof en waarheid eigenlijk overtuiging is, maar de onderliggende basis is wel totaal verschillend. In mijn denkwereld is geloof het aannemen van iets als waarheid zonder dat je het kan nagaan of het weldegelijk klopt. En in die zin noem ik dit overtuiging. Waarheid waar ik over spreek is voor mij iets dat je wel kan nagaan of logisch kan beredeneren op basis van dingen die je kan nagaan. Dat wil niet zeggen dat een bepaalde overtuiging niet een waarheid kan zijn, je kan het echter niet zeker weten.tenminste dat is jouw overtuiging, jouw waarheidzeus schreef:Geloof leid tot overtuiging en bewezen feiten leiden tot de waarheid
net als dat mensen die in jezus geloven, dat voor hun de waarheid is, zei hebben geen bewijzen nodig!
overigens, jij beschouwd 'bewezen feiten' als waarheid, maar wat is bewijzen? het is overtuigen en wat is overtuigen? niets meer dan doen geloven
neen we geloven dat we dat kunnen wetenVandaag weten we zeker dat de aarde bolvormig is.
De vraag is: wat is waarheid?
De wetenschap is op veel minder axioma's gebaseerd dan het geloof... Hierdoor zijn de twee niet te vergeleken. De wetenschap trekt haar conclusies uit empirische observaties, het geloof uit... Onzin...?neen we geloven dat we dat kunnen wetenzeus schreef:Vandaag weten we zeker dat de aarde bolvormig is.
ik vind persoonlijk dat er geen verschil is tussen geloof en wetenschap. God was vroeger een orakel, nu is onze ratio dat.
dat is irrelevantDe wetenschap is op veel minder axioma's gebaseerd dan het geloof... Hierdoor zijn de twee niet te vergeleken. De wetenschap trekt haar conclusies uit empirische observaties, het geloof uit... Onzin...?HolyCow schreef:neen we geloven dat we dat kunnen wetenzeus schreef:Vandaag weten we zeker dat de aarde bolvormig is.
ik vind persoonlijk dat er geen verschil is tussen geloof en wetenschap. God was vroeger een orakel, nu is onze ratio dat.
Hmm, hmmm en nog eens hmmm, je vat hem 8)Dat wat voor jou waar is.Alexander Hartmans schreef:De vraag is: wat is waarheid?