- Welke logische regels?
Die van de logica, en dan met name de
propositie- en
predikatenlogica.
- Wie steldt deze logische regels vast?
Wiskundigen (denk ik)
- Wat voor stellingen of wetten zijn verbonden aan de logische regels?
Zie boven.
Er zijn een aantal axioma's, stellingen die we voor waar aannemen, en eenduidig gedefinieerde bewijsconstructies waarmee je stellingen kunt combineren en nieuwe (eveneens ware) stellingen kunt vormen.
- Wie of wat bepaald op de regels, wetten en stellingen juist zijn?
"juist of onjuist" is niet van toepassing op de axioma's en "spelregels" van de logica, want juist is min of meer gedefinieerd als voldoen aan (of bewijsbaar zijn volgens) die axioma's en regels.
Je afvragen of de axioma's en bewijsregels van de logica juist zijn, is net zoiets als je afvragen of de wet legaal is: wat legaal is wordt
gedefinieerd door de wet.
Om te bepalen of logische stellingen of uitspraken juist of onjuist zijn, kun je ze meestal (
niet altijd) bewijzen of falsificeren. Logica is consistent: als je een bewijs voor een bepaalde stelling kunt maken, loop je niet het risico dat iemand anders een geldig tegenbewijs kan maken, of omgekeerd.
- Hoe kunnen wij echt weten, dat het ook zo is, dat bijvoorbeeld god wel of niet bestaat, dat links links is en rechts rechts, etc.
Dat links links is en rechts rechts is een kwestie van definities. Of God wel of niet bestaat is niet met logica aan te tonen, hangt af van je definitie van God. Ik denk dat iedere redelijke definitie van God buiten de logica valt, sterker nog: ik denk zelfs dat het concept "bestaan" (of niet bestaan) niet eens van toepassing is op God.
- Is het een aanname, zonder dat we echt weten dat het bewijs ook kloppend is?
Ja. Het menselijk denken voorziet niet in een constructie waarin iets
zichzelf kan bewijzen. Met logica kun je dus niet aantonen dat logica klopt. Strikt genomen betekent dat ook niks, logica is de maatstaf die we gebruiken om te bepalen of iets klopt. Net als met dat voorbeeld van hierboven of de wet legaal is: logica is onze
definitie van kloppend.
Een logisch bewijs is overigens wel 100% verifieerbaar, we kunnen nagaan of een bewijs voldoet aan de wetten van de logica. We hebben dus wel altijd zekerheid of een logisch bewijs klopt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.