Beste JanMeut,
Een Groep gaat slecht functioneren als de groep zich niet aan de veranderende omgeving aanpast. Superconservatieve groepen die niet veranderen zijn een grote uitzondering.
Daar zit veel in, maar bedenk ook dat er voor een groep een zwaar belang of belangen kleven die ze niet willen opgeven. Ik wil zo min mogelijk heen en weer springen en mee waaien, en soms is dat lastig. Je schreef over gevoelens. En daar heb jij zeker een punt Jan, maar elke gedachte wordt versterkt door een bepaald gevoel. Hoe heviger de gedachte, hoe sterker het gevoel, en soms is een uitschakeling van het gevoel belangrijker dan de rationele gedachten. Dat was toch wat jij doelde te zeggen Jan, in je vorige posts?
Wat die Moslims tegen niet Moslims betreft: er zijn legio groepen waar beide prima samen in functioneren. Alleen op die momenten dat het verschil op basis van religie van belang is is de scheiding tussen die groepen van belang.
Als er verschillen zijn in relieuze opvattingen, dient dat dan niet veranderen, zodat men beter naast elkaar kunnen leven?
Ik werk samen met mensen uit diverse religies. Voor mijn IT werk maakt het geen hout uit of iemand moslim, christen of antitheist is. Het biedt geen voordeel en geen nadeel. In mijn kerk zou het vreemd zijn als de dominee een moslim zou zijn, dus daar is die scheiding wel relevant.
Ik heb ook dagelijk te maken met personen met verschillende achtergonden en status. Elk persoon heeft zijn of haar gebruiktsaanwijzing, en die moet je kunnen inschatten. Iedereen dient zijn of haar plaats te kennen, zoals jij de moslim-dominee noemde. Zolang die code wordt gehanteerd is er geen vuiltje in de lucht. Ik zou het liefts zien dat alle groepen, per stad, dorp, gehucht, streek, provincie een praatgroep oprichten dat zorgt voor maatschappelijke en sociale toenaderingen. Intergratie is niet alleen voor buitenlander maar ook voor Nederlanders. Ik begrijp ook wel dat jarenlange verzuuring van het volk problemen heeft gezorgd, een reden temeer om ze op te lossen. Ik zou graag willen dat men dichter bij elkaar komt te staan. Ik ga zeker trachten om dat te verwezenlijken, want dat is een van mijn doelen in mijn bestaan.
Ik heb ook een aantal collega's met een andere of dubbele nationaliteit. Voor een deel zijn dit collega's die door die andere nationaliteit anders werken dan ik. Daar heb ik van geleerd (ook deels door bevestiging dat de "Nederlandse"methodes prima zijn!) en zij ook. Ik denk dat het voor veel studenten zinvol is om een tijd in een buitenland te gaan studeren om op die manier een bredere blik op je kennisgebied te krijgen.
Ik denk dat de wetgeving voor studenten een uitzondering zouden kunnen maken (gaat wel tegen mijn principe in, als ik dit schrijf) met het tijdelijk toewijzen van een dubbele nationaliteit. Maar aan de andere kant zouden ze dat in feite niet nodig hebben. Als je en bredere blik je kennis in het buitenland wil gaan vergroten, dan is een reisvisum, een studieverblijf voldoende, inplaats van een dubbele nationaliteit.
Dat is zelden zo, alleen concurrerdende groepen staan soms tegenover elkaar. Maar lang niet alle groepen concurreren. In een werksituatie is de religie van een collega niet van belang, dus geen concurrentie. In een religie situatie is een moslim (voor mij) niet bedreigend (christenen en moslims kunnen prima naast elkaar leven, ook al gebeurt dat niet altijd en overal) voor mijn positie dus ook daar is geen concurrentie.
Volgens mij heeft concurrentie niets te maken met een dubbele nationaliteit Jan, maar ik begrijp wel waar jij naar toe wil. Concurrentie heeft te maken met de kwaliteiten die een persoon bezit die een bedrijf goed kan gebruiken, mits het in de bedrijfs-politiek- en voering kan geruiken. Godsdienst maakt dan niet uit, maar helaas werkt onze maatschappij niet zo. Want het negatieve beeld over de islam is deels terug te voeren naar de eigen groep binnen de islam in Nederland, Belgie en elders in de wereld, en hoe wij als niet-moslims daarop reageren. Er zitten overal wel rotte appels en peren in de mand, het is een kwestie van selecteren.