Hmmm, ik hat in het betreffende topic ook al gereageerd (ik had het dan ook al druk genoeg met het afsplitsen aangezien er minstens 5 kwesties door elkaar liepen
) maar dan ook hier nog maar even reageren.
Dit komt op mij weinig overtuigend over. Ze gaan namelijk voorbij aan het feit dat de opleidingen in deze landen totaal verschillend. In de eerste plaats heb je in de USA en Engeland een (nog?) grotere tweeverdeling dan dat in oa Italië en Nederland het geval is. Deze tweeverdeling uit zich ook in de kwaliteit van het onderwijs die in deze 2 Engelstalige landen uitstekend is aan de top maar erbarmerlijk slecht is voor de minder fortuinlijken (wat zich oa uit in een groter percentage analphabeten (intentionel 'spelfout').
Nog een groot verschil waar ze aan voorbij gaan is dat deze grote landen, waarvan de inwoners het voordeel hebben dat hun moedertaal de lingua franca is, minder onderwijzen in Vreemde talen. Ik ken nu toevallig 2 Americanen (ik ben er wel meer tegengekomen tijdens mijn studie) die hier zelf ook over klagen.
Bovendien is het vaak moeilijk om uit te maken ofdat iemand daadwerkelijk dyslexie heeft ofdat hij gewoon simpelweg slecht taalonderwijs heeft gehad óf dat iemand gewoon een luie leerling was.
Alles wat er wordt vastgesteld in deze artikels is dat meer inwoners moeite hebben met taal. Ik vind het wel heer erg lichtzinnig om dan meteen te stellen dat deze mensen dyslexie hebben.
Wie zegt dat veel mensen die enige aanleg hebben voor dyslexie (PET-scans) in bijvoorbeeld Nederland of Italië zijn ontsnapt aan 'dyslexie' doordat ze hier beter onderwijs hebben gehad?
Nu ben ik bepaald niet te spreken over de onderwijs'evolutie' (lees bezuiniging) in de laatste 10 jaar (veel minder uren les op de middelbare scholen, hogescholen die spookvakken hebben, universiteiten die nog maar 8 uur per week les verzorgen, middelbare scholen en universiteiten die uit financiële noodzaak studenten gaan inhuren om les te geven) maar enkel de jongste generatie studenten is het slachtoffer van deze ontwikkelingen.
En jawel, je ziet dat de jongste generatie studenten inderdaad zelfs de elementaire basisvaardigheden niet meer beheerst. Ik neem aan dat jullie je nog de PABO-kwestie herinneren.
Het is mi dus vooralsnog veel te kort door de bocht om het grotere percentage aan dyslexie.
Nog even een nuance over ons onderwijs.
Onnodig negatief doen heeft geen zin dus zeg ik er voor de volledigheid bij dat er ook in Nederland en België nog goede opleidingen zijn. Het is dus niet alleen kommer en kwel, wel gaat het duidelijk niet de goede kant op met ons onderwijs, vooral in Nederland.
In Nederland heb je uitstekende technische universiteiten (vooral Delft en Eindhoven) die zelfs op een enkel vlak wereldleider zijn (wateringenieurs, electronica). Bij de algemene universiteiten hebben de studies physica en astronomie een uitstekende reputatie.
In Vlaanderen heb je nog goede middelbare scholen en ligt het kennisniveau onder academici doorgaans zeer hoog, in Leuven heb je een Engelstalige master waarvoor de universiteit samenwerkt met Harvard (architectuur).
Ik heb van een leraar die zo'n 10-15 jaar voor de klas staat vernomen dat ook het Belgische onderwijs wat is gedevalueerd. Zo zijn er volgens hem op de middelbare scholen steeds meer leerlingen die consequent hun huiswerk niet of onvolledig maken.