No offence meant.
-naarmate men ouder wordt lijkt de beschaafdheid wat meer te tellen, gelukkig. Maar nu: als er opeens te weinig koekjes zijn, zo weinig dat je honger hebt.Wezel: Ergens heeft dat wel zin. Op kleinere schaal zie je dat soms wanneer men aan 5 kleine kindjes een schotel met koekjes geeft. Ze weten allemaal dat de koekjes op zullen geraken en dat als ze er sneller nemen, ze er uiteindelijk meer zullen gehad hebben. Het nadeel voor iedereen is dan wel dat ze niet zo lang kunnen genieten van de koekjes. Naarmate men ouder wordt realiseert men zich dit en zal men toch minder snel koekjes nemen.
-Op Geopolitiek niveau lijkt kinderachtig gedrag weer de norm.
Akkoord. economische concurrentie is een drijfveer die de mens tot hoge efficientie kan brengen. het is gewoon weer hetzelfde idee op een een gegeven moment keert het zich tegen je, wanneer:Wezel: I.v.m. concurrentie:Die heeft zeker zijn voordelen. Door concurrentie moet men proberen efficiënt te produceren, er is dus minder verspilling (= verlies van welvaart). Tevens is de prijs lager, waardoor de consument meer geld overheeft om aan andere zaken te spenderen of om te sparen (= investeren). Daardoor is er dus meer welvaart.
- De welvaart buiten proporties is
- De wereldbevolking buiten proporties is
- De doelstelling niet klopt: geen algemeen belang of biologische continuiteit
- De essentiele natuurlijke bronnen voor algemeen gebruik (lucht, bos etc) opeens door 1 generatie grotendeels verbruikt of vervuild blijken.
Helaas heb ik de afgelopen eeuw nog niets gezien wat ook maar in de buurt komt van evenwicht. kijk alle grafieken er maar op na. Regels helpen wel iets maar de basis van het systeem is totaal onevenwichtig. Er is ook geen tegenreactie op menselijk gedrag, tenminste.. nog niet.Wezel: Maar er zijn natuurlijk ook neveneffecten voor het milieu, door het produceren. Het komt er dus op neer om een goed evenwicht te vinden, wat men ook probeert door het opleggen van taxen / geven van subsidies.
- De waarheid van de situatie is ondertussen al zo onplezierig geworden, dat mensen maar liever een meer gematigde mening horen en geloven.Wezel: Het is belangrijk dat de publieke opinie overtuigd wordt van negatieve gevolgen voor het milieu door het produceren van bepaalde goederen / op een bepaalde manier, zodat ook de politiek hier rekening mee houdt. Wanneer de grote massa zich hier niet van bewust is, gaat ze al zeker niet stemmen op partijen die hier aandacht aan schenken. Wees trouwens gerust dat ook niet-groene partijen dergelijke punten in hun programma zouden opnemen moest de publieke opinie daar belang aan hechten.
- De benodigde stappen gaan lijnrecht in tegen de menselijke aard en de economie zelf.
- Wat moet je nou met die media van tegenwoordig. Sta je sinds 2001 naar al die terroristen bangmakerij te luisteren, lees je op internet allerlei gegronde ideeen waaruit blijkt dat de Bush administration zelf heeft bijgedragen aan de 9/11 aanslagen. Bij TV en Krant heb ik die theorie niet eens overwogen gezien??????Misschien nog een hint voor mensen die ijveren voor het milieu en die willen dat het algemene denken van de mensen veel meer hierop gericht is: zorg dat je ideeën vaak in de media komen. Eén artikel in de krant heeft veel meer invloed dan 100 bezoekers op een of andere website, alleen al omdat het door veel meer mensen gelezen wordt en geloofwaardiger is (mensen zijn wantrouwiger tegenover wat ze lezen op het internet, al zou je ook kritisch moeten zijn tegenover wat je leest in de krant).
--
Nou even zonder gekheid. Ik heb er vaak over nagedacht en gelezen. Soms met een positieve hoopvolle insteek dan weer met een negatieve zoals nu. Maar ik kan met mijn beperkte middelen alleen uitkomen op de conclusie dat deze eeuw nogal dramatisch wordt. We doen gewoon wat we doen en zijn daar met al onze technologie veel te goed in geworden, de planeet ontgroeid, en graven daarmee net zo lief ons eigen graf.
Elke studie die iets anders beweerd lijkt mij inhoudelijk te verwerpen. Ik heb alle respect voor allerlei ingenieuze ideen, alternatieven en politieke systemen. Maar als we het dan over de planeet hebben, dan denk ik aan mensen als 6 miljard miertjes op die bol. En als je die bij wilt sturen moet je van goede huizen komen.
denk ik.