"Het bewustzijn verklaart"
Laat me raden: het bewustzijn wordt verklaard aan de hand van confrontatie met de dood?
"Het bewustzijn verklaart"
Omdat dit ten eerste niet bewezen kan worden en daarmee ook geen wetenschap is.Waarom kan een persoon zich nou niet eens gewoon neerleggen bij het feit dat wij doen wat we doen doordat wij volledig gehoorzamen aan de natuurwetten en daarmee de implicatie van geen vrije wil?
Je gebruikt het woord 'als', mag ik er vanuit gaan dat je hier een aanname doet?.. als men geen vrije wil heeft, er dus ook geen enkele evolutionaire reden is voor het bewustzijn.
Uiteraard. Als men een vrije wil heeft, dan vergroot het bewustzijn de kans om de overleven en kun je je evolutie te sturen.Je gebruikt het woord 'als', mag ik er vanuit gaan dat je hier een aanname doet?.. als men geen vrije wil heeft, er dus ook geen enkele evolutionaire reden is voor het bewustzijn.
Zo ja, betekent dat in jouw ogen dan dat 'als' men wel een vrije wil heeft, dat er dan wel een evolutionaire reden voor bestaat?
Voor de goede orde: ik meen te begrijpen wat jij bedoelt met 'evolutionaire reden', maar voor alle zekerheid wil ik graag verzoeken om een kleine toelichting (bijvoorbeeld een voorbeeld).
Je 'moet' niks geloven, wat is volgens u de realiteit?Waarom moeten mensen altijd blijven geloven dat er toch iets meer moet zijn?
dat heb ik jaren gedaan, tot dat ik tot ondekking kwam dat dit niet klopte, mischien kom jij daar ook ooit eens achter.Waarom kan een persoon zich nou niet eens gewoon neerleggen bij het feit dat wij doen wat we doen doordat wij volledig gehoorzamen aan de natuurwetten en daarmee de implicatie van geen vrije wil?
Wat gereedschap? U ziet uw zelf als gereedschap? Gereedschap wat al voor geprogrammeerd is ofzo?"gereedschap"
Kom maar op met die wet... we kunnen "Micheltje" omschrijven in een wiskundige formule?? algoritme? wet? Dacht het niet, een mens is niet voorspelbaar, okey op z'n instinct naWaarom kan een persoon zich nou niet eens gewoon neerleggen bij het feit dat wij doen wat we doen doordat wij volledig gehoorzamen aan de natuurwetten en daarmee de implicatie van geen vrije wil?
Terechte vraag, wellicht een tikkeltje kortaf gesteld.Wat gereedschap?
Hier kan ik kort over zijn: ja. Reden: zie boven.U ziet uw zelf als gereedschap?
Waarom denkt u dat?Dacht het niet, een mens is niet voorspelbaar
Ten derde omdat als men geen vrije wil heeft, er dus ook geen enkele evolutionaire reden is voor het bewustzijn.
Als men een vrije wil heeft, dan vergroot het bewustzijn de kans om de overleven en kun je je evolutie te sturen.
Dit moet ik effe uitpluizen hoor.. je bent toch niet bewust verwarring aan het zaaien hè? Als dat wel zo is dan heb je me aardig beetJe bewustzijn kan hier dan kiezen voor de mooie vrouw.
dat heb ik jaren gedaan, tot dat ik tot ondekking kwam dat dit niet klopte, mischien kom jij daar ook ooit eens achter.Micheltje schreef:Waarom kan een persoon zich nou niet eens gewoon neerleggen bij het feit dat wij doen wat we doen doordat wij volledig gehoorzamen aan de natuurwetten en daarmee de implicatie van geen vrije wil?
Helaas werkt het niet zo.Wel erg vooringenomen zeg. Probeer eens met bewijzen te komen dat bewustzijn niet door de hersenen geproduceerd wordt en dat vrije wil iets is dat niet hoeft te voldoen aan de natuurwetten en dus bovennatuurlijk is.
Misschien zijn we wel gehersenspoeld inderdaad maar dat verhinderd mij niet om logisch om te gaan met dit soort zaken. Ik zie persoonlijk geen reden om niet aan te nemen dat bewustzijn door de hersenen geproduceerd wordt. Om heel eerlijk te zijn zie ik zelfs niet in hoe iemand daaraan kan twijfelen. Ik ben echt heel benieuwd of je me toch op andere gedachten kan brengen maar zaken als NDE's vindt ik onvoldoende bewijs want ik ben van mening dat NDE's (wel erg vreemde) ervarigen zijn die gewoon door de hersenen geproduceerd worden. Ik kan helaas niet de conclusie trekken dat de "ziel" losstaat van het lichaam.p schreef:Helaas werkt het niet zo.The Don schreef:
Wel erg vooringenomen zeg. Probeer eens met bewijzen te komen dat bewustzijn niet door de hersenen geproduceerd wordt en dat vrije wil iets is dat niet hoeft te voldoen aan de natuurwetten en dus bovennatuurlijk is.
Het zal bewezen moeten worden dat het bewustzijn wel door de hersenen geproduceerd wordt, en dat de vrije wil wel gehoorzaam is aan de wetten der natuur.
Voorlopig is dit idee naar mijn mening een absurde gedachte. Dat er veel mensen zijn die dit toch geloven, komt denk ik grotendeels door hersenspoeling
Op een gegeven moment moet je toch wel realiseren dat het universum niet alleen een vergelijking is die zichzelf afspeelt,
maar dat je zelf toch ook echt bestaat en een bewustzijn hebt.
Bij de 1 duurt het 10 jaar voor ze dit door hebben, bij de ander 70 jaar, en bij sommigen valt het kwartje nooit.
Het idee dat het bewustzijn door de hersenen geproduceerd wordt, is een aanname. Er is totaal geen bewijs voor, en dus is het net zo min logisch hierin te geloven dan in wat dan ook.Misschien zijn we wel gehersenspoeld inderdaad maar dat verhinderd mij niet om logisch om te gaan met dit soort zaken. Ik zie persoonlijk geen reden om niet aan te nemen dat bewustzijn door de hersenen geproduceerd wordt.
De talloze onverklaarbare gevallen van BDE, reincarnatie, spoken, OBE etc.Wat zijn je andere argumenten om te beweren dat bewustzijn niet door de hersenen geproduceerd worden?
p schreef:Dit is idd correct ... heb ik zelf ook vaak! welke droom ik ook maar heb, ik kan hem naar believen aanpassen, is heel handig natuurlijkRogier schreef:
Uit zijn onderzoek bleek dat mensen met nachtmerries kunnen leren om tijdens de angstdroom de droom bij te sturen (het zogeheten lucide dromen). Een training van twee uur en daarna blijven oefenen waren in de meeste gevallen al voldoende voor minder nachtmerries.
Bij lucide dromen beseft de slaper dat hij of zij droomt, maar droomt wel door. "Je zit dan in je eigen droomwereld. Deze is niet echt, maar lijkt dat wel en je kunt vervolgens de hele droom bijsturen." Zo is het volgens de onderzoeker mogelijk om bijvoorbeeld een achtervolger weg te jagen, met hem in gesprek te gaan of samen een patatje te gaan eten.
http://www.goedzo.com/index.php/2005/05/21...n_bij_te_sturen