Moderator: ArcherBarry
dat klot volgens mij niet helemaal.minemin schreef: latentie is de fase waarin bv een bacterie in je lichaam zich bevind maar dat je lichaam nog geen symptomen van de (ziekmakende)bacterie vertoond.
Dus de bacterie is dan mss wel latent aanwezig, maar dan is dit volgens mij wel mogelijk om deze te laten groeien op een bodem.
Ik denk niet dat een latent aanwezige bacterie haar celwand kwijt is, ik zou niet weten waarvoor dat nuttig zou zijn. Ten zij het een bacterie is die intracellulair leeft(want die heeft geen celwand).
ik bedoelde ook latente infectie. Had blijkbaar de beginpost niet helemaal goed gelezenPink Panther schreef: Wat minemin zei klopt deels wel.
Bacteriën kunnen een lichaam infecteren en daar sluimerend aanwezig zijn. Ze zullen wel groeien en delen, en wat dan ook, waarbij ze niets van hun eigenschappen of morfologie verliezen. Ze hebben een mechanisme waarmee ze de aanwezigheid van andere bacteriën kunnen voelen. Eens ze voelen dat ze met voldoende zijn, zal de infectie uitbreken en pas dan krijg je ziekteverschijnselen.
Dit is een soort verdediging. Als één bacterie je lichaam infecteert, en meteen korts en wat dan ook teweegbrengt, dan zal het veel te snel opgemerkt worden door de verdediging van je lichaam.
Door stil af te wachten tot ze met genoeg zijn, maken ze een grotere kans jouw verdediging te ondermijnen.
Een opmerking daarbij is dat dit niet latente groei heet, maar latente infectie... de latente groei heeft Archerbarry reeds uitgelegd