Ik zag de documentaire op TV over Lance Armstrong.
Ik zag dat ie soms wel 125 Watt trapte.
Hoeveel Watt kan een wielrenner eigenlijk maximaal halen over 10 seconden?
Moderator: physicalattraction
(correct me if I'm wrong.. tis al laat natuurlijk)
haha.. zie je wel... ik wist dat ik iets fout deed...125 / 12 1500. Je moet delen, niet vermenigvuldigen. 125/12 10 N en zo gek is dat nog niet.wkuipers schreef:(correct me if I'm wrong.. tis al laat natuurlijk)
Stephaan schreef:Bart
Ik ben verwonderd dat het vermogen en de arbeid zo maar uit de horizontale snelheid kan af geleid worden.
Arbeid is Kracht(in de richting vd verplaatsing) maal Verplaatsing. In dit geval is de kracht de som van luchtweerstand en rolweerstand. De inwendige wrijving in de spieren en in de fiets maken ook nog wel deel vd arbeid die de fietser moet leveren maar die zijn nog moeilijker te berekenen.
Ben ik er naast ? Graag een uitbrander dan, en een aanwijzing naar het rechte pad.
Om het even duidelijk te stellen: het vermogen aan de weg is uiteraard minder dan dat wat de man opbrengt. Ik schat iets tussen 95 en 98%, afhankelijk van hoe goed zijn fiets is onderhouden.
Dat is zo, maar de luchtweerstand behoort niet tot de interne verliezen.....Ik denk, maar ook dat is een gissing, veel minder: luchtweerstand bij die snelheden is een behoorlijke verliespost. ...
ja, dat is natuurlijk zo.Dat is zo, maar de luchtweerstand behoort niet tot de interne verliezen.GJ_ schreef:....Ik denk, maar ook dat is een gissing, veel minder: luchtweerstand bij die snelheden is een behoorlijke verliespost. ...
M.a.w., de luchtweerstand zit niet tussen het vermogen aan de voeten van de renner en het vermogen aan het kontakt achterband/wegvlak.
correct...GJ_ schreef:Hier wordt volgens mij alsnog een denkfout gemaakt. De berekende kracht is denk ik de kracht van het wiel op het wegdek. Voor de kracht op de trappers moet vervolgens eerst het benodigde koppel hiervoor op het achterwiel berekend worden, en vervolgens de lengte van de trapkruk meegenomen worden in de berekening.
maarre, correct me if i'm wrong, het is nog vroeg