Ik moet m'n standpunt een beetje bijschaven
ik was het (gelukkig) niet eens met het verhaal van de elektronen die uit hun baan geslagen worden, en weer terug komen in hun originele baan. Dit zou inderdaad leiden tot het gekwantiseerde verhaal.
Met het elektronenverhaal in m'n achterhoofd was ik het dus ook niet eens met het verhaal van Elmo. Ik heb het nog eens doorgelezen, en moet zeggen dat het toch stiekem wel klopt
Want; het (laag energetische) foton brengt een atoom (wat dus wezenlijk iets anders is dan het elektron) aan het trillen. Hierbij gaat inderdaad het foton verloren. Het trillende atoom zendt hierna weer een foton uit, zelfde richting, polarisatie enz. enz., aangezien het wél weet hoe het aan het trillen gebracht is. Dit zorgt tegelijk voor de vertraging in het materiaal.
Het inkomende foton heeft niet genoeg energie om hogere ordes te bereiken. Zou hij dit wel hebben, dan zouden er dus wél hogere ordes uit komen.
The molecule (atom) vibrates only at the incident light frequency and the vibration then re-emits a light wave with that same frequency. The latter interferes with the original light wave and produces less light (destructive interference), more light (constructive interference) or a phase shift (refractive index of a medium).
PS@Elmo: de Feynmanlectures staan nog op m'n verjaardags-verlanglijstje
. Eerst die maar eens, dan zien we volgend jaar wel weer verder
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.