Hier in die zin dat deeltjes bij 0 Kelvin (het absolute minimum) niet meer bewegen. Dus geënt op de vraag van de topicstarter, want daar gaat het toch over? Twee keer zo koud zie ik als het twee keer zo traag trillen van de deeltjes, maar ik weet niet zeker of deze zienswijze juist is.
Ik zeg dus niet dat jouw (jullie) rederingen fout zijn of zo, maar ik zie weinig verband met de oorspronkelijk gestelde vraag. Leg het me gerust uit als je wil.
Als het vb 300 Kelvin is wil dat niet zeggen dat de deeltjes dan 2 maal sneller bewegen dan wanneer het 150 Kelvin is, allé jah dat denk ik toch.
Kan eigenlijk best zijn hoor, ik heb misschien wat foute veronderstellingen gemaakt. Zijn er eigenlijk mensen op dit forum die daar het fijne over weten? Is temperatuur een maat voor de trillingsnelheid van deeltjes? Trillen ze twee keer zo snel als de temperatuur (in Kelvin) twee keer zo hoog is?
Als het vb 300 Kelvin is wil dat niet zeggen dat de deeltjes dan 2 maal sneller bewegen dan wanneer het 150 Kelvin is, allé jah dat denk ik toch.
die bewegings theorie vindt ik niets.
want als je een blok ijzer van 100 kelvin, in een omgeving van 100 kelvin verwarmt naar 200 kelvin, dan zouden de deeltjes 2 maal zo snel gaan bewege, terwijl de kinetische energie van die deeltjes dan 2²=4 maal zo groot wordt ,terwijl er niet 4 maal zo veel thermische energie in gaat, wet van behoudt van energie he!
Ik wil nog even terug gaan naar de oorspronkelijke vraag "wanneer is het dubbel zo koud".
Wat nog (tot nu toe) buiten beschouwing is gelaten is de context van de vraag, waaronder de vraagsteller. Zoals al eerder werd gesteld heb je voor verdubbelen een referentiepunt nodig. Het is sowieso onzinnig om dit op 0 graden Celcius te stellen. Deze indeling is immers slechts een aanname. Ook het eerst omzetten naar Fahrenheit, dan gaan rekenen, en weer terug zetten naar Celcius is onzinnig. Als je zo begint kan ik net zo goed zelf de Schaal van Miels verzinnen, Celcius omzetten naar deze schaal, gaan verdubbelen en weer terug converteren. Maar goed, dat terzijde.
Wat ik zeggen wilde: dubbel zo koud voor wie? Als je gewend bent aan een klimaat van -10 celcius is 0 immers warm. Een verdubbeling voor deze persoonresulteert in +10 graden C. Ben je echter 15 graden gewend, dan zel een verdubbeling tot -15 leiden.
Om precieser te zijn: je hebt het in je vraag inderdaad over een gevoelstemperatuur. Deze is zoals al eerder gesteld ook afhankelijk van wind. Dus eigenlijk is het beter om gevoelstemperaturen met elkaar te vergelijken. Ook daarbij blijft echter de vraag wat je gewend bent!
Met andere woorden: wanneer je niet eerst wiskundig punten kan definieeren voor het nulpunt en de oorspronkelijke positie kan je geen rekenkundige bewerkingen uitvoeren.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic