Bioshock
Artikelen: 0

Ik heb een schimmel expert nodig

Ik snap verschillen in naamgeving niet helemaal.

Wat ik wil weten of Cladosporium herbarum en Cladosporium cladosporioides synoniemen zijn van elkaar? Of zijn beide andere soorten?

Ik kan bijvoorbeeld alleen maar allergenen vinden voor herbarum en niet voor cladosporioides.

Ik kom wel vaker deze verschillen tegen, ik kwam erachter dat Penicillium notatum ook gelijk is aan Penicillium chrysogenum.

Wie kan mij hierbij helpen?
Bioshock

Re: Ik heb een schimmel expert nodig

Ah bedankt voor de info.

Ik heb nog een vraag over de volgende zin:

Op de 60 aangetoonde antigenen van Cladosporium herbarum, telt men 4 belangrijke allergenen en 10 tot 20 minder belangrijke allergenen. Al deze allergenen worden echter niet geproduceerd door alle stammen die deel uitmaken van de soort.

Hieruit kan ik afleiden dat eiwitten in Herbarum niet percee in cladosporioides voorkomen.

Hoe kom erachter welke eiwitten beide soorten gemeen hebben?Zouden patienten allergisch voor herbarum en cladosporioides op dezelfde eiwitten kunnen reageren?
Gerard

Hieruit kan ik afleiden dat eiwitten in Herbarum niet percee in cladosporioides voorkomen.
Het is nog erger de verschillende stammen binnen Herbarum produceren verschillende allergenen. Je kunt verwachten dat de belangrijke (major) en 10 tot 20 minder belangrijke (minor) allergenen in bijna alle stammen voorkomen maar wel in verschillende concentraties.
Hoe kom erachter welke eiwitten beide soorten gemeen hebben?
Hier bedoel je de allergenen, de eerste aanwijzing kun je krijgen door een SDS-PAGE van een schimmelextracten , incubatie met patientenserum en detectie met een anti-IgG. Voor verder onderzoek kom je terecht bij proteomics.

Zouden patienten allergisch voor herbarum en cladosporioides op dezelfde eiwitten kunnen reageren?
Als het eiwit een allergeen is dan zal de patient reageren ongeacht de bron, dit is de oorzaak van kruisreactiviteit.
Bioshock

Als het eiwit een allergeen is dan zal de patient reageren ongeacht de bron, dit is de oorzaak van kruisreactiviteit.
Ik heb nu bij cladosprioides op de blot een 13 kD band gevonden. De expressie van de band lijk ik te kunnen relateren aan de relatieve potency van het extract.

In de literatuur staat dat een belangrijk allergeen bij Clad herbarum op 13 kD zit.

Als ik het goed begrijp zal de 12-13 kD band van clad. cladosporioides op de blot een product zijn van kruisreactiviteit?

Helaas heb ik geen grondstoffen van Clad herbarum.
Gerard

Als ik het goed begrijp zal de 12-13 kD band van clad. cladosporioides op de blot een product zijn van kruisreactiviteit?

Heel goed mogelijk, maar eigenlijk kun je dat niet zomaar zeggen, het is afhankelijk van welk allergeen de primaire sensibilisatie heeft veroorzaakt. Als je door de primaire sensibilisatie ook op andere allergenen reageert dan zijn dat de kruisreacties.

Vaak is niet te achterhalen wat de primaire sensibilisatie is geweest en dus ook niet wat nu de kruisreacties zijn.
Bioshock

OK bedankt Gerard. Ik weet dat ik geen voorbarige conclusies mag trekken. Ik heb niet genoeg middelen voor handen om dit volledig uit te zoeken.

De inkeur van nieuwe grondstoffen van schimmels blijft complex. Alleen allergeniciteit van Alternaria is uitgebreid uitgezocht, andere info over schimmelsoorten blijft gering. Laat staan het vinden van geschikt serum.

En de diversiteit in SDS-PAGE profielen binnen 1 schimmelsoort is al enorm, zelfs als ze afkomstig zijn van dezelfde strain.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”