Moderator: ArcherBarry
Voor pils kan je af met een 10 dagen gisten, voor wijn loopt het al snel op tot een week of 6 (toch Marjanne?).
tot welk alcoholpercentage ga jij dan? me vader's wijnmaak praktijken hielden in een 2,5 maanden gisten (maar dat leek mij veels te lang. dus hield ik het op 6 weken) hij gaat tot de 15% alcohol bij kamertemperatuur ('s nachts dus een graad of 12-15).Zes weken is wel erg lang. Als je uit gaat van vers fruit dan duurt de pulpgisting meestal 5 dagen. Na filtratie duurt de mostgisting tot ca. 2 weken.Voor pils kan je af met een 10 dagen gisten, voor wijn loopt het al snel op tot een week of 6 (toch Marjanne?).
marjanne, kan je mij uitleggen hoe je die sherry maakt ?Marjanne schreef: Ik ga meestal tot 12 - 13 %. Als ik sherry maak, dan ga ik tot 20 %. Maar ook dan is het binnen 2 weekjes gepiept.
Ben je niet in de war met de klaring? Na de gisting wordt de fles op een koele rustige plaats gezet om alle gist en eventuele andere vaste delen te laten bezinken. Dit duurt bij mij vaak inderdaad een maand of drie, soms nog iets langer.
Edit: tekstfout.
Ada, ik maak het door gisting van winterwortelen en rozijnen. Winterwortelen geven na vergisting een smaak die erg op die van droge sherry lijkt. De rozijnen dienen voor de ´body´ in de wijn, anders wordt het een waterig drankje.marjanne, kan je mij uitleggen hoe je die sherry maakt ?