chemie-a
Artikelen: 0

gisten

bij sommige soorten bier zit er nog een soort drap onderin.. waarom halen ze dat gist er niet uit? waarom laten ze dat zitten?
ceitwa

Re: gisten

omdat er dan nagisting op de fles heeft plaatsgevonden. Voor zover ik weet hebben deze bieren ook een wat hoger alcoholgehalte.
epiphonix

Zonder nagisting, geen koolzuur in je bier! (Of men moest het bier verzadigen met CO2-gas)
ArcherBarry
Moderator

en voor de smaak. het zelfde bier maar dan gefiltreerd smaakt heel anders. of je van die smaak hou is natuurlijk persoonlijk.

Voor thuis brouwers is nagisting op de fles de enigste mogelijkheid om koolzuur in je bier te krijgen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
chemie-a

dank je wel:) dit is wat ik moest weten.

Alleen zit ik met een probleem..

nergens op internet kan ik geen relevant 'recept' vinden van alcoholische gisting.

Wij willen testen wat het verschil is tussen verschillende soorten gist, elk alternatief die gegeven wordt om alcoholisch te gisten, duurt minimaal 6 weken..

Kan dit sneller?
ArcherBarry
Moderator

Hangt af van een paar factoren.

Duidelijk mag zijn je gisting temperatuur en de conditie van je startcultuur. Een paar andere belangrijke factoren zijn het suikergehalte en je target alcohol gehalte.

Voor pils kan je af met een 10 dagen gisten, voor wijn loopt het al snel op tot een week of 6 (toch Marjanne?).

Ik moet even zoeken maar ik heb nog wel een schema liggen voor de alcohol gisting hoe dat precies in zijn werk gaat.

Deze is nog completer dan ik zelf heb.

Afbeelding

Marjanne

Voor pils kan je af met een 10 dagen gisten, voor wijn loopt het al snel op tot een week of 6 (toch Marjanne?).

Zes weken is wel erg lang. Als je uit gaat van vers fruit dan duurt de pulpgisting meestal 5 dagen. Na filtratie duurt de mostgisting tot ca. 2 weken. ;)
epiphonix

Bier is op een weekje al vergist
Fuzzwood

Kleine offtopic, dat plaatje heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt. Kan ik aannemen dat de stappen van ethanol naar acetaat en daarna Acetyl-CoA ook slaan op de ethanolverwerking in ons lichaam? Hoe zit dat met langere even alcoholen zoals butanol?
ArcherBarry
Moderator

Zes weken is wel erg lang. Als je uit gaat van vers fruit dan duurt de pulpgisting meestal 5 dagen. Na filtratie duurt de mostgisting tot ca. 2 weken. ;)
tot welk alcoholpercentage ga jij dan? me vader's wijnmaak praktijken hielden in een 2,5 maanden gisten (maar dat leek mij veels te lang. dus hield ik het op 6 weken) hij gaat tot de 15% alcohol bij kamertemperatuur ('s nachts dus een graad of 12-15).

Het hangt van het bier en de brouwer af. Op school gisten we voor 10 dagen bij een iets lagere temperatuur.

FsWd, volgens mij is die reactie niet de afbraak reactie in ons lichaam. De acetaat wordt volgens mij directer afgebroken in water en CO2. Is er een medicus die hier meer van weet?

Marjanne

Ik ga meestal tot 12 - 13 %. Als ik sherry maak, dan ga ik tot 20 %. Maar ook dan is het binnen 2 weekjes gepiept.

Ben je niet in de war met de klaring? Na de gisting wordt de fles op een koele rustige plaats gezet om alle gist en eventuele andere vaste delen te laten bezinken. Dit duurt bij mij vaak inderdaad een maand of drie, soms nog iets langer.

Edit: tekstfout.
chemie-a

Marjanne schreef: Ik ga meestal tot 12 - 13 %. Als ik sherry maak, dan ga ik tot 20 %. Maar ook dan is het binnen 2 weekjes gepiept.

Ben je niet in de war met de klaring? Na de gisting wordt de fles op een koele rustige plaats gezet om alle gist en eventuele andere vaste delen te laten bezinken. Dit duurt bij mij vaak inderdaad een maand of drie, soms nog iets langer.

Edit: tekstfout.
marjanne, kan je mij uitleggen hoe je die sherry maakt ?
ArcherBarry
Moderator

klaren kan inderdaad oplopen tot een maand of 3. langer kan ook maar dan is een overheveling tussentijds wel beter.

Ik vraag me echt af waarom me pa de wijn zo lang laat gisten.

Marjanne

marjanne, kan je mij uitleggen hoe je die sherry maakt ?
Ada, ik maak het door gisting van winterwortelen en rozijnen. Winterwortelen geven na vergisting een smaak die erg op die van droge sherry lijkt. De rozijnen dienen voor de ´body´ in de wijn, anders wordt het een waterig drankje.

Ik vond het recept in een oud boekje over zelf wijn maken. Als je het recept wilt hebben, mail me dan, dan scan ik het voor je.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”