Dat is een hele interessante theorie.Stel dat we op molucolair niveau ook een soort van planeet zijn, in het principe werkt het hetzelfde? Oftewel zouden wij geen deel zijn van iets anders? bv. een mini kosmos op moluculair niveau.
Om kortaf te zijn: Nee , totaal niet.Flower]Stel dat we op molucolair niveau ook een soort van planeet zijn schreef:
Micheltje schreef:Groot: zwaartekracht, eleganter
Klein: elektromagnetische overschaduwd zwaartekracht, kernkracht, zwakkekernkracht, geen nette banen,onzekerheid,enzovoort.
Wees niet bang, dom is het niet ( ik ken je kennis niet dus ik probeer wel ites ). Zwaartekracht is een gevolg van massa die de ruimte kromt. Door deze kromming wil massa een bepaalde lijn ( geodeet ) volgen die de minste energie vereist. De elektromagnetische kracht is een kracht anders dan zwaartekracht. Hieronder even kort wat verschillen:Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar wordt de zwaartekracht van planeten en zonnen niet ook veroorzaakt door electromagnetische velden in de kern?
Onzekerheid is iets uit de quantummechanica. De onzekerheidsrelaties van Heisenberg stellen dat wanneer je de positie of de snelheid van een deeltje preciezer gaat meten dat de andere van de 2 vager wordt. Doe je heel erg je best om de positie van het deeltje te bepalen dan beinvloed je daarmee de snelheid en vice versa. Dit omdat je moet meten met iets, wij meten met licht, licht verstoort op zon klein niveau weldegelijk en op een manier die we niet kunnen voorspellen. ( waarschijnlijk omdat we het verstoren niet anders kunnen meten dan met licht en die verstoort dus weer.. dit is voor mij ook nog beetje vaag )En met onzekerheid, bedoel je daarmee onvoorspelbaarheid door willekeurigheid of door gebrek aan kennis bij mensen? En als je zegt geen nette banen, wat bedoel je dan precies?
Ik probeer van de antwoorden die ik geef ook te leren aangezien ze gecorrigeerd worden wanneer ze fout of incompleet zijn en dus ja, ik wil je graag helpen en dus toelichtenKortom: je weerlegt de gedachtegang in een paar korte zinnen, maar zou je deze korte zinnen dan ook wat meer willen toelichten en beargumenteren voor de leken onder ons (en dan bedoel ik vooral mezelf), zodat wij ook wat kunnen leren?
Dus als ik het goed begrijp bedoel je met onzekerheid dus wel degelijk onvoorspelbaarheid door gebrek aan kennis (van meetmethoden), of bedoel je daarmee dat op atomair niveau alles beïnvloedbaarder is? En hoe komt dat dan? Komt dat misschien doordat toevoeging van het licht in de ruimte waarin het deeltje zich bevindt veranderingen teweegbrengt in de dichtheid van die ruimte? Dan zou in mijn fantasievolle beleving en met mijn zojuist gewonnen 'kennis' de massa van het deeltje een andere kromming op de ruimte eromheen als gevolg hebben, waardoor het deeltje een andere zwaartekracht krijgt en zodoende door aantrekking van deeltjes eromheen een andere plaats krijgt. Of verlies ik mezelf nou in theoretisch gebazel?Onzekerheid is iets uit de quantummechanica. De onzekerheidsrelaties van Heisenberg stellen dat wanneer je de positie of de snelheid van een deeltje preciezer gaat meten dat de andere van de 2 vager wordt. Doe je heel erg je best om de positie van het deeltje te bepalen dan beinvloed je daarmee de snelheid en vice versa. Dit omdat je moet meten met iets, wij meten met licht, licht verstoort op zon klein niveau weldegelijk en op een manier die we niet kunnen voorspellen. (waarschijnlijk omdat we het verstoren niet anders kunnen meten dan met licht en die verstoort dus weer.. dit is voor mij ook nog beetje vaag)
Je kunt het beter vergelijken met de rubber-analogie. Wanneer je een stuk rubber hebt en daar een zware knikker op laat rollen dan buigt dit rubber door. Het rubber is raamte de ruimtetijd en de knikker bijvoorbeeld de aarde. Hoe meer massa, hoe meer het rubber vervormd.Je zegt dat zwaartekracht het gevolg is van massa die de ruimte kromt. Moet ik me dat voorstellen als een steentje dat je in een drilpudding gooit, waardoor het steentje de drilpudding kromt? (heb simpele vergelijkingen nodig om dingen te snappen ) Dan zou het dus eigenlijk de ruimte zijn die ons op de aarde houdt en niet de aarde zelf, of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Atomen met een ongelijk aantal elektronen en protonen zijn ionen. Een pluslading is het gevolg van een tekort aan elektronen. Een negatieve lading is het teveel aan elektronen. Door elektronen kunnen atomen bindingen aan gaan met andere atomen.En die elektromagnetische velden, herinner ik het me goed dat die worden veroorzaakt door deeltjes met een ongelijk aantal protonen en elektronen waardoor ze een positieve of negatieve lading krijgen, of is dat nu weer iets heel anders?
Je bedoelt hier waarschijnlijk de manier waarop de krachten worden overgebracht. Hierover is men nog aan het speculeren. Voor 3 van de 4 natuurkrachten zijn er krachtoverbrengende deeltjes gevonden. Voor elektromagnetisme is dit het foton. Voor zwaartekracht verwachten ze dat deeltjes onderling gravitonen uitwisselen. Deze krachtoverbrengende deeltjes zorgen voor de effecten die wij kennen door de 4 krachten: zwaartekracht, elektromagnetisme en de zwakke en sterke kernkracht.Als dit een beetje klopt dan komt elektromagnetisme dus vanuit de deeltjes zelf en zwaartekracht vanuit de invloed van de deeltjes op hun omgeving?
Het laatste gedeelte is inderdaad niet waar maar fantasie moet je hebben. Waarschijnlijk is het geen gebrek aan kennis maar een fundamentele natuurbeperking.Dus als ik het goed begrijp bedoel je met onzekerheid dus wel degelijk onvoorspelbaarheid door gebrek aan kennis (van meetmethoden), of bedoel je daarmee dat op atomair niveau alles beïnvloedbaarder is? En hoe komt dat dan? Komt dat misschien doordat toevoeging van het licht in de ruimte waarin het deeltje zich bevindt veranderingen teweegbrengt in de dichtheid van die ruimte? Dan zou in mijn fantasievolle beleving en met mijn zojuist gewonnen 'kennis' de massa van het deeltje een andere kromming op de ruimte eromheen als gevolg hebben, waardoor het deeltje een andere zwaartekracht krijgt en zodoende door aantrekking van deeltjes eromheen een andere plaats krijgt. Of verlies ik mezelf nou in theoretisch gebazel?
Wat ik bedoel is dat wanneer ik een knikker in een drilpudding gooi (of op een stuk rubber ), dan buigt de drilpudding door, waardoor de dichtheid aan de kant bij de knikker hoger (of groter?) is dan die aan de andere kant. En als ik het dan vergelijk met een drukke mensenmassa geldt hoe hoger de dichtheid, hoe moeilijker je er doorheen komt. Dus in mijn beleving zorgt de massa van de knikker of aarde ervoor dat de omgeving verandert en die verandering zorgt ervoor dat wij naar de aarde toegeduwd worden, in plaats van door de aarde aangetrokken.Micheltje schreef:Je bedoelt hier waarschijnlijk de manier waarop de krachten worden overgebracht. Hierover is men nog aan het speculeren. Voor 3 van de 4 natuurkrachten zijn er krachtoverbrengende deeltjes gevonden. Voor elektromagnetisme is dit het foton. Voor zwaartekracht verwachten ze dat deeltjes onderling gravitonen uitwisselen. Deze krachtoverbrengende deeltjes zorgen voor de effecten die wij kennen door de 4 krachten: zwaartekracht, elektromagnetisme en de zwakke en sterke kernkracht.
Zwaartekracht is iets apart. Het is nu dan ook het geval de krachten die op atomair niveau werken beschrijfbaar zijn door de GUT ( grand unified theorie ) en dat zwaartekracht beschrijfbaar is door de vergelijkingen van Einstein. Het doel is de unificatie van het kleine en het grootte.]
Dat van die ionen wist ik, maar begrijp ik het goed dat dit dus die elektromagnetische velden veroorzaakt? En kan het dan zo zijn dat atomen naast hun lading (positief, negatief of neutraal) ook een kromming in hun persoonlijke ruimte veroorzaken?Atomen met een ongelijk aantal elektronen en protonen zijn ionen. Een pluslading is het gevolg van een tekort aan elektronen. Een negatieve lading is het teveel aan elektronen. Door elektronen kunnen atomen bindingen aan gaan met andere atomen.
Waarom is het niet waar? Omdat nog niemand erover heeft geschreven of kun je dit ook beargumenteren? En wat bedoel je met een fundamentele natuurbeperking? Omdat wij het niet weten heeft de natuur het fout ?
Het laatste gedeelte is inderdaad niet waar maar fantasie moet je hebben. Waarschijnlijk is het geen gebrek aan kennis maar een fundamentele natuurbeperking.
Wat ik dus ook zeg. De verdeling van massa verteld de ruimte hoe te krommen. De ruimte vertelt op zijn beurt weer hoe de massa moet bewegen.Dus in mijn beleving zorgt de massa van de knikker of aarde ervoor dat de omgeving verandert en die verandering zorgt ervoor dat wij naar de aarde toegeduwd worden, in plaats van door de aarde aangetrokken.
Dat van die ionen wist ik, maar begrijp ik het goed dat dit dus die elektromagnetische velden veroorzaakt? En kan het dan zo zijn dat atomen naast hun lading (positief, negatief of neutraal) ook een kromming in hun persoonlijke ruimte veroorzaken?
Omdat er niets is dat de snelheid van het licht kan overtreffen. Wij zien en meten door licht. Als wij iets willen meten gebruiken we dus, licht. Licht heeft ook zijn beperkingen. Wij verstoren dus met licht om te meten, je moet dus bepalen wat je wilt meten.Waarom is het niet waar? Omdat nog niemand erover heeft geschreven of kun je dit ook beargumenteren? En wat bedoel je met een fundamentele natuurbeperking? Omdat wij het niet weten heeft de natuur het fout ?