Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
noortje
Artikelen: 0

Re: 10de planeet ontdekt: sedna

neen, tussen jupiter en mars heb je de planetoidengordel. (er zijn nog wel enkele planetoiden"haardjes" ts bv aarde en mars

voorbij pluto begint de kuipergordel en van daaruit komen heel wat kortperiodieke kometen.

de oortwolk is nog verder gelegen en gaat tot de grenzen van ons zonnestelsel. de langperiodieke kometen komen uit deze regio.

hier meer info over de planetoidengordel:

http://www.urania.be/sterrenkunde/zonneste...planetoiden.php

hier meer info over de kuipergordel:

http://www.urania.be/sterrenkunde/zonneste...hp#kuipergordel

hier meer info over de oortwolk:

http://www.urania.be/sterrenkunde/zonneste...en.php#oortwolk
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
DePurpereWolf

Zijn er eigelijk kometen die tussen sterrenstelsels reizen?
noortje

De reden dat een komeet steeds terug komt is doordat hij niet kan ontsnappen aan de zwaartekracht van de zon.

wanneer nu een ster met haar planetenstelsel ontploft kan het wel zijn dat brokken terecht komen in het aantrekkingsgebied van een andere ster en daar rond gaan draaien.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
DePurpereWolf

Wat zou de ontsnappingssnelheid zijn van een komeet van bv Alphacentauri, en wat zou de snelheid zijn als het bijvoorbeeld de zon raakt?

Dat is even luchtig gebruik maken van Newton's gravitatie wet denk ik.
woodstock

noortje schreef:De reden dat een komeet steeds terug komt is doordat hij niet kan ontsnappen aan de zwaartekracht van de zon.

wanneer nu een ster met haar planetenstelsel ontploft kan het wel zijn dat brokken terecht komen in het aantrekkingsgebied van een andere ster en daar rond gaan draaien.
Het is toch ook mogelijk dat de komeet tijdens zijn baan om een ster miniem aangetrokken word door andere objecten in dat zonnestelsel. Daardoor kan die iets van baan veranderen met als gevolg dat die een hele andere "zwaai" krijg tijdens het paseren van de ster. Dit kan dan tot gevolg hebben dat die nooit meer terug komt. of gevangen word door de aantrekkingskracht van een andere ster. Ik denk dat er tussen de sterren enorm veel onbekende objecten rondzwerfen, al of niet van komeet eigenschappen.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
noortje

DePurpereWolf schreef:Wat zou de ontsnappingssnelheid zijn van een komeet van bv Alphacentauri, en wat zou de snelheid zijn als het bijvoorbeeld de zon raakt?

Dat is even luchtig gebruik maken van Newton's gravitatie wet denk ik.
daar heb ik niet echt een idee van. Maar als je tijd hebt, doe gerust :shock:
woodstock schreef:
noortje schreef:De reden dat een komeet steeds terug komt is doordat hij niet kan ontsnappen aan de zwaartekracht van de zon.

Het is toch ook mogelijk dat de komeet tijdens zijn baan om een ster miniem aangetrokken word door andere objecten in dat zonnestelsel. Daardoor kan die iets van baan veranderen met als gevolg dat die een hele andere "zwaai" krijg tijdens het paseren van de ster. Dit kan dan tot gevolg hebben dat die nooit meer terug komt. of gevangen word door de aantrekkingskracht van een andere ster. Ik denk dat er tussen de sterren enorm veel onbekende objecten rondzwerfen, al of niet van komeet eigenschappen.
een object kan nooit zich tussen 2 sterren bevinden en de ene keer meer door de een en de andere ker meer door de andere aangetrokken worden, want dan zouden de sterren ook echt rond elkaar moeten draaien als een dubbelsysteem.

Denk wel dat het kan dat ze inderdaad bij grote veranderingen (bv supernova of nova in de buurt) uitgeslingerd kunnen worden.

dat laatste zou best wel kunnen. Is de heliopauze ook de grens met de aantrekkingskracht van een ster? het zou dan inderdaad kunnen denk ik dat er tussen verschillende heliopauzen nog wat objecten ziten door supernova/nova
woodstock

De banen van bv. Voyager I en II laten toch duidelijk zien dat het "wegslingeren" van objecten wel degelijk mogelijk is, toch?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
noortje

jep, weet je soms hun snelheid? En of dit groot/klein is tov van andere objecten van die grootte?

hier een site waar ze wat dieper gaan ivm naamgeving. best wel interessant!http://www.space.com/scienceastronomy/s ... 40317.html
arjesara

Snelheden voyager 1 versus 2:

Velocity Relative to Sun

(Km/sec)

17.237

15.730

Velocity Relative to Sun

(Mi/hr)

38,557

35,187