Moderator: ArcherBarry
Klopt, dat mechanisme is mij bekend, en ik kan me ook goed voorstellen dat je bij de eerste oxidatiestap een aminylradicaal gevormd krijgt: door je acetaat wordt je -NH2 in gedeprotoneerde toestand gehouden (-NH3+ kan dit mechanisme moeizaam tot niet ondergaan) waarna een elektron van N wordt geabstraheerd en deprotonatie plaatsvindt. Dan wordt de -NH-NH- binding gevormd.Waterstofperoxyde splitst homolytisch op in 2 hydroxylradicalen die waarschijnlijk reageren met een non bonding electron van het stikstof. Hierdoor ontstaan er een aryl radicaal: Aryl-NH en hydroxyde, vervolgens vindt er een zuur base reactie plaats waarbij water en een Aryl-N radicaal worden gevormd. Dit gebeurt 2 keer per molecuul zodat er Aryl-N*-*N-Aryl ontstaat. De vrije electronen zullen vervolgens een pi binding vormen zodat Aryl-N=N-Aryl ontstaat.
Kun je iets specifieker zijn fuzzwood?Het kan ook gewoon een reductie zijn, van het type dat je bij vitamine C ongeveer ziet.
volgens die paper wat ik heb aangehaald gebeurt dat niet (hier), het HRP zou de -NH2 groep omzetten -NH* wat dan zou reageren met een 2e -NH*. vervolgens zou het Aryl-NH-HN-Aryl reageren met 2 hydroxylradicalen.Klopt, dat mechanisme is mij bekend, en ik kan me ook goed voorstellen dat je bij de eerste oxidatiestap een aminylradicaal gevormd krijgt: door je acetaat wordt je -NH2 in gedeprotoneerde toestand gehouden (-NH3+ kan dit mechanisme moeizaam tot niet ondergaan) waarna een elektron van N wordt geabstraheerd en deprotonatie plaatsvindt. Dan wordt de -NH-NH- binding gevormd.
OK, maar de organicus waar jij het over had gaf volgens jou aan dat dit in de eerste stap al gebeurt ("dit gebeurt 2 keer per molecuul"). We moeten even uitkijken dat we de enzymatische oxidatie en de niet-enzymatische oxidatie niet door elkaar gaan halen, die hoeven namelijk niet per se hetzelfde mechanisme te hebben.het HRP zou de -NH2 groep omzetten -NH* wat dan zou reageren met een 2e -NH*. vervolgens zou het Aryl-NH-HN-Aryl reageren met 2 hydroxylradicalen.
Nou simpel: een HO-radicaal steelt een elektron van een van de NH-groepen, dat zelf een radicaal wordt, daar vliegt dan de H vanaf, aan de andere kant gebeurt hetzelfde en de radicalen samen vormen een pi-binding.BioChem schreef: we blijven bezig in ieder geval nog steeds bedankt voor de hulp.
Kun je iets specifieker zijn fuzzwood?Het kan ook gewoon een reductie zijn, van het type dat je bij vitamine C ongeveer ziet.
volgens die paper wat ik heb aangehaald gebeurt dat niet (hier), het HRP zou de -NH2 groep omzetten -NH* wat dan zou reageren met een 2e -NH*. vervolgens zou het Aryl-NH-HN-Aryl reageren met 2 hydroxylradicalen.Klopt, dat mechanisme is mij bekend, en ik kan me ook goed voorstellen dat je bij de eerste oxidatiestap een aminylradicaal gevormd krijgt: door je acetaat wordt je -NH2 in gedeprotoneerde toestand gehouden (-NH3+ kan dit mechanisme moeizaam tot niet ondergaan) waarna een elektron van N wordt geabstraheerd en deprotonatie plaatsvindt. Dan wordt de -NH-NH- binding gevormd.