Fuzzwood
Artikelen: 0

Re: HRP chromogeen catalyse

Het kan ook gewoon een reductie zijn, van het type dat je bij vitamine C ongeveer ziet.
RubenM

Waterstofperoxyde splitst homolytisch op in 2 hydroxylradicalen die waarschijnlijk reageren met een non bonding electron van het stikstof. Hierdoor ontstaan er een aryl radicaal: Aryl-NH en hydroxyde, vervolgens vindt er een zuur base reactie plaats waarbij water en een Aryl-N radicaal worden gevormd. Dit gebeurt 2 keer per molecuul zodat er Aryl-N*-*N-Aryl ontstaat. De vrije electronen zullen vervolgens een pi binding vormen zodat Aryl-N=N-Aryl ontstaat.
Klopt, dat mechanisme is mij bekend, en ik kan me ook goed voorstellen dat je bij de eerste oxidatiestap een aminylradicaal gevormd krijgt: door je acetaat wordt je -NH2 in gedeprotoneerde toestand gehouden (-NH3+ kan dit mechanisme moeizaam tot niet ondergaan) waarna een elektron van N wordt geabstraheerd en deprotonatie plaatsvindt. Dan wordt de -NH-NH- binding gevormd.

Of die -NH-NH- dan op eenzelfde wijze overgaat in -N=N- waag ik nog even te betwijfelen. Directe H-abstractie door OH. is zeker mogelijk (ik heb nooit gezegd dat waterstofradicalen zomaar gaan vliegen, er moet natuurlijk wel een deeltje zijn dat ze eraf peutert) en volgens mij nog behoorlijk vlot ook.

Ik duik nog even de literatuur in.
BioChem_CF

we blijven bezig ;) in ieder geval nog steeds bedankt voor de hulp.
Het kan ook gewoon een reductie zijn, van het type dat je bij vitamine C ongeveer ziet.
Kun je iets specifieker zijn fuzzwood?
Klopt, dat mechanisme is mij bekend, en ik kan me ook goed voorstellen dat je bij de eerste oxidatiestap een aminylradicaal gevormd krijgt: door je acetaat wordt je -NH2 in gedeprotoneerde toestand gehouden (-NH3+ kan dit mechanisme moeizaam tot niet ondergaan) waarna een elektron van N wordt geabstraheerd en deprotonatie plaatsvindt. Dan wordt de -NH-NH- binding gevormd.
volgens die paper wat ik heb aangehaald gebeurt dat niet (hier), het HRP zou de -NH2 groep omzetten -NH* wat dan zou reageren met een 2e -NH*. vervolgens zou het Aryl-NH-HN-Aryl reageren met 2 hydroxylradicalen.
RubenM

het HRP zou de -NH2 groep omzetten -NH* wat dan zou reageren met een 2e -NH*. vervolgens zou het Aryl-NH-HN-Aryl reageren met 2 hydroxylradicalen.
OK, maar de organicus waar jij het over had gaf volgens jou aan dat dit in de eerste stap al gebeurt ("dit gebeurt 2 keer per molecuul"). We moeten even uitkijken dat we de enzymatische oxidatie en de niet-enzymatische oxidatie niet door elkaar gaan halen, die hoeven namelijk niet per se hetzelfde mechanisme te hebben.

Heb inmiddels wat rondgezocht: OH. is zodanig sletterig dat het reageert met alles wat los en vast zit. Elektronabstractie (van N) en H-abstractie kunnen daardoor gewoon naast elkaar plaatsvinden.

Wel een leuk onderwerp hoor :-)
Fuzzwood

BioChem schreef: we blijven bezig  ;) in ieder geval nog steeds bedankt voor de hulp.
Kun je iets specifieker zijn fuzzwood?
volgens die paper wat ik heb aangehaald gebeurt dat niet (hier), het HRP zou de -NH2 groep omzetten -NH* wat dan zou reageren met een 2e -NH*. vervolgens zou het Aryl-NH-HN-Aryl reageren met 2 hydroxylradicalen.
Nou simpel: een HO-radicaal steelt een elektron van een van de NH-groepen, dat zelf een radicaal wordt, daar vliegt dan de H vanaf, aan de andere kant gebeurt hetzelfde en de radicalen samen vormen een pi-binding.

Het hele systeem zal dit stabiliseren, omdat dat radicaal ook de ring in kan worden gejaagd.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”