Alexander Hartmans
Artikelen: 0

Diploma voor jarenlange werkervaring

Bron: Algemeen Dagblad, d.d. 4-6-2005, Economie, pagina 13.

"De kennis van werknemers ligt vaak veel hoger dan wordt gedacht. Veel van de talenten en werkervaringen van mensen wordt nu niet erkend. Daarom willen de ministeries van Onderwijs en Sociale Zaken de ware kennis en vaardigheden van werknemers gaan vastleggen in internationaal erkende diploma's.

Hiervoor introduceerde staatssecretaris Rutte (Onderwijs) gisteren een speciaal traject in het hoger beroepsonderwijs. Mensen kunnen via een korte, tweejarige opleiding tijdens het werken een 'associate degree' halen. Op die manier wordt voorkomen dat iemand die ooit in een mbo-functie is begonnen en zich heeft opgewerkt naar een positie op hbo-nivo, in de schoolbanken terecht komt voor iets wat hij in praktijk al kan".

Ik denk dat dit een goed plan is, omdat (a) een stimulans is voor de ervaren werknemers, (b) vergroting van de bedrijfsnaam die dan meer kwalitiet kan bieden en beter van concurreren met andere bedrijven © meer aanzien voor Nederland op internationaal vlak.

Hoe denken jullie er over?
synthemesc

Re: Diploma voor jarenlange werkervaring

Ik vindt dit een uitstekend idee zo'n meritrocratische leerweg.

Als men een beetje nadenkt is het ook gewoon logisch. Mijn pa werkt al 42 jaar zijn handen aan gort als schrijnwerker. Nu zijn er tekenaars en ontwerpers (HBO-ers) die denken dat zij het beter weten. Ondertussen loopt de baas naar mijn vader (LTS) om te vragen of wat de hoge heren bedenken wel te maken is om vervolgens zelf met de eer te strijken.

Hieruit concludeer ik dat mijn vader meer waard is dan de tekenaars.

En zo heeft iedereen wel eenzelfde voorbeelden die als je er over nadenkt krom zijn.

Ik vind het dus heel goed dat deze constructie op komst is. Het is zeker een stimulans voor werknemers. Doordat de werknemer erkenning krijgt voor jarenlange ervaring wordt het bewust zijn van zijn vakmanschap versterkt wat uiteindelijk (denk ik) tot meer vreugd in het werk dus betere werkprestaties.

Het zal het aanzien van Nederland zeker doen stijgen omdat de hoeveelheid hoger personeel toeneemt.

Daarbij geeft het ook een betere balans tussen Theoretisch geschoold en praktisch opgeleid. Vele theoretisch opgeleide mensen denken dat ze de waarheid hebben maar praktici weten beter. Samen kunnen zij wel bergen verzetten
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.
Anonymous

Dit komt voort uit de behoefte aan papieren bewijs.

Maar wat is de waarde daarvan?

Betekent zo'n papiertje wel altijd dat de persoon beter is dan iemand zonder een papiertje?

Einstein was een wetenschapper zonder papiertjes!
Farshad

Als je het leuk vindt, moet je het vooral doen :shock:
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!
Wouter_Masselink

Als je het leuk vindt, moet je het vooral doen :shock:
Beetje misplaatste reactie???

Ik ben hier wel voor. Belangrijk is dat dit internationaal erkende diploma's zijn, evenals dat er nog wel iets voor moet worden gedaan. Een theoretisch gedeelte zal er toch bij moeten horen. Verder juich ik dit alleen maar toe.

Hierdoor zal het niveau aan hoog opgeleiden stijgen en dan moet je je afvragen of we niet al een te hoog niveau aan hoog opgeleiden hebben?
"Meep meep meep." Beaker
Wezel

Vind ik ook een goed idee. Op zo'n diploma staat ook feitelijk dat het er een is voor werkervaring. Het stelt de houder ervan dus niet zomaar gelijk (ook niet speciaal hoger/lager) aan de houder van een diploma van studies. Een werkgever die iemand wil aanwerven heeft bijgevolg een beter zicht op de kandidaten. Voor mensen zonder diploma die heel hun leven gewerkt hebben en ervaring opgedaan hebben biedt het betere kansen op de arbeidsmarkt (tegenover mensen met een diploma) wanneer zij op pakwek 45-jarige leeftijd ontslagen worden.

Terug naar “Rechtswetenschappen”