Ik heb me een tijdje geleden geïnformeerd over telescoop-zelfbouw. Ook ben ik naar een plaatselijke sterrenwacht in mijn buurt geweest die ieder jaar opnieuw een cursus telescoopbouw organiseert, waarbij ondermeer wordt gefocust op het slijpen van spiegels (er worden dus klassieke Newton-telescopen gebouwd tijdens de cursus).
Mijn vraag :
Is het met voldoende informatie (filmpjes, foto's, uitleg in de vorm van tekst...) nog steeds een must om zo'n cursus bij te wonen?
Ik wil best zo'n cursus gaan volgen (één avond/week gedurende ongeveer 10 maanden) maar ik heb een strak afgelijnd budget voor alles wat hobbies aangaat dat voor een groot stuk wordt opgeslorpt door dure apparaten, voornamelijk voor een andere hobby. Door geen cursus te volgen kan ik ongeveer 150 à 200 EUR besparen...
Als er dus telescoop-zelfbouwers zijn die zeggen, "nou proberen waard als je voldoende info en een beetje handvaardigheid hebt", ok dan wil ik het wel proberen, zoniet zal ik misschien toch een cursus volgen, of de zelfbouw-telescoop-droom (bestaat dit woord?) laten varen en me enkel bezig houden met m'n andere hobby...