stt_d31
Artikelen: 0

heartbeat => minder dan 60bpm?

mijn hartslag overdag (bureaujob) is gemiddeld 60bpm. maar als ik s avonds in m'n bed lig zakt dat soms tot 30 à 40bpm!!!! is dat normaal of een voorteken dat er iets mis is???

ook: mijn hartslag is overal in mn lichaam te voelen.... sommige mensen moeten overal zoeken om hun hartslag ook maar ergens te voelen.... bij mij: je kijkt naar mn pols en je kan m'n hartslag met het oog meten (ik ben niet graatmager)! => heb de indruk dat mijn hart super-traag maar super-krachtig klopt.

ps: m'n bloeddruk is normaal (al verschillende keren dit jaar laten opnemen)

(ik weet nog, mijn grootmoeder had ook altijd enorm lage hartslag en op 65jr overleden aan hartslagaderbreuk)....

kan ik verbanden trekken?
Elmo

Re: heartbeat => minder dan 60bpm?

Als je in een goede conditie bent (veel sporten, bijvoorbeeld) dan is daar in principe niets mis mee. Michael Indurain, die de Tour de France 5 keer gewonnen heeft, had in rust een hartslag van 12 bpm!
Never underestimate the predictability of stupidity...
stt_d31

ik doe niets van sport
Elmo

Bij twijfel lijkt me een gang naar de huisarts zinvol; dat kan natuurlijk nooit kwaad...
Never underestimate the predictability of stupidity...
fornix

60 per minuut hoeft geen probleem te zijn. Als je gaat inspannen gaat je hartslag zeer waarschijnlijk gewoon omhoog. En als bijvoorbeeld traplopen of fietsen geen kortademigheid (slechte conditie daar gelaten) geeft zou ik me niet druk maken
Cycloon

Iemand van bij mij op school heeft dus net hetzelfde, hij had zo een hartslagmeter toestel gekocht en kreeg +/- dezelfde waarden ...

Kvond dat ook wel vrij laag, maar vanaf die dan ging sporten ging die sterk omhoog ...

Maar kzou niet echt weten of je je er zorgen over moeten maken, alleszins zoals de rest zegt, een doktersonderzoek kan nooit kwaad :wink:
Diesel Power

30 tot 40 is heel normaal voor een gezond persoon.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet
Cassanne

Lijkt mij ook niets om je zorgen over te maken. Tenzij je inderdaad ook last van kortademigheid hebt. Als je je verder gezond voelt, geen moeite met hard- of traplopen, zou ik me er niet druk om maken.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Threshold

Als je in een goede conditie bent (veel sporten, bijvoorbeeld) dan is daar in principe niets mis mee. Michael Indurain, die de Tour de France 5 keer gewonnen heeft, had in rust een hartslag van 12 bpm!
Potver 12 bpm!

Laatst op Discovery Channel was een special over Lance Armstrong, zijn coach zij dat zijn hart 1/3 groter was dan een normaal mens, tevens kon hij het hart, met elke slag, tot de laatste druppel leeg persen. Met een volumestroom van 34 l/min, dat normaal 19 l/min is.
Cycloon

wow, das wel wreed, logisch dat die telkes de tour wint hehe :shock:
Anonymous

Nou een hartminuut volume van 19l/min is een beetje overdreven voor een normaal persoon. Normaliter ligt dit tussen de 4-6, boven de 6 is het lichaam van 'normale' mensen in een zogenaamde hyperdynamische staat, zoals bijvoorbeeld bij shock
Threshold

Nou een hartminuut volume van 19l/min is een beetje overdreven voor een normaal persoon. Normaliter ligt dit tussen de 4-6, boven de 6 is het lichaam van 'normale' mensen in een zogenaamde hyperdynamische staat, zoals bijvoorbeeld bij shock

Bij een hartslag van 200 bpm
Farshad

ik doe niets van sport
Ik raad je aan om het wel te doen, het geeft je positieve energie.
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!
Anonymous

Dag mensen,

Even wat medische literatuur erbij pakken en dan pas antwoorden graag...

Een hartslag van 40 is aan de lage kant en heet een bradycardie. Val je niet flauw en heb je een normale bloeddruk, dan is er niks aan de hand, zeker niet als je ook nog eens veel sport.

Verder is een hartslag van 200 erg moeilijk te halen, aangezien de neuronen die de hartslag regelen uberhaupt niet sneller kunnen vuren dan 200/min.

In rust perst je linkerkamer ongeveer 50 ml bloed per hartslag in je aorta. Doe dit voor de gein eens 70 keer per minuut: 3,5 liter circulerend bloed. Door te sporten word je hart groter en je slagvolume dus ook. Je hart minuutvolume kan dan vergroot worden, maar 19 liter/min rondpompen is dan heel erg knap!

Verder is het belangrijk om te zien of er aangeboren hartafwijkingen (in de familie) zijn, of de hartslag regelmatig is en of er aanvallen van snelle of juist trage hartslag in rust zijn. Pas als dit voorkomt is een dokter erg handig. Een trage hartslag op zich heeft niks met hartproblemen te maken, tenzij er bijverschijnselen zijn...
Diesel Power

Doc Anonimous schreef:Dag mensen,

Een hartslag van 40 is aan de lage kant en heet een bradycardie. Val je niet flauw en heb je een normale bloeddruk, dan is er niks aan de hand, zeker niet als je ook nog eens veel sport.
Gaat dit over hartslag in rust (dus net na het slapen) of gewoon overdag?

Want daar zit ook een groot verschil in he...
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Terug naar “Geneeskunde”