wim600008149
Artikelen: 0

telescoop-zelfbouw

Ik heb me een tijdje geleden geïnformeerd over telescoop-zelfbouw. Ook ben ik naar een plaatselijke sterrenwacht in mijn buurt geweest die ieder jaar opnieuw een cursus telescoopbouw organiseert, waarbij ondermeer wordt gefocust op het slijpen van spiegels (er worden dus klassieke Newton-telescopen gebouwd tijdens de cursus).

;) Mijn vraag :

Is het met voldoende informatie (filmpjes, foto's, uitleg in de vorm van tekst...) nog steeds een must om zo'n cursus bij te wonen?

Ik wil best zo'n cursus gaan volgen (één avond/week gedurende ongeveer 10 maanden) maar ik heb een strak afgelijnd budget voor alles wat hobbies aangaat dat voor een groot stuk wordt opgeslorpt door dure apparaten, voornamelijk voor een andere hobby. Door geen cursus te volgen kan ik ongeveer 150 à 200 EUR besparen... :wink:

Als er dus telescoop-zelfbouwers zijn die zeggen, "nou proberen waard als je voldoende info en een beetje handvaardigheid hebt", ok dan wil ik het wel proberen, zoniet zal ik misschien toch een cursus volgen, of de zelfbouw-telescoop-droom (bestaat dit woord?) laten varen en me enkel bezig houden met m'n andere hobby... :shock:
woodstock

Re: telescoop-zelfbouw

Telescopen zelf bouwen is goed zelf te doen!! Ook zonder cursus,

wel kost het tijd, maar met internet is er genoeg info te vinden om

bv. je beelden van de spiegel met bv. de foucoult-test te herkennen.

Ook kun je je opgeven bij een Online cursus, misschien is dat iets voor

je, het werkt nét zo als dit forum alleen dan speciaal voor telescoopbouw.

Kijk eens op; http://users.pandora.be/telescoopbouw/Welkidex.htm

zou ik zeggen. Wat voor een telescoop had je in gedachten??
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
skywatcher

hey Wim

zoals woodstock al aangaf is het zeer mogelijk om het helemaal alleen te doen

maar als die cursus is zoals diegene die ik gevolgd heb is het misschien toch interesant om die te volgen

zo'n cursus draait niet alleen om de bouw van een kijker

maar het draait volgens mij vooral om het slijpen van de spiegel onder toezicht van deskundigen
wim600008149

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Ik wist dat er een paar telescoop-zelfbouwers op dit forum zaten dus was er zeker van dat ik hier waardevolle info kan krijgen.

Het type telescoop dat ik in gedachten had is eigenlijk degene die ze bouwen tijdens de cursus in volkssterrenwacht Urania (België - dicht bij Antwerpen). Het gaat om een klassieke Newton reflectortelescoop zoals je kan zien op deze afbeelding :

Afbeelding

Qua spiegeldiameter dacht ik ook (of ik nu effectief de cursus ga volgen of niet) dezelfde te nemen als in de cursus, namelijk 15 cm. (tenzij ik de cursus dan niet zou volgen én jullie een ander voorstel hebben...).

Ik weet dat de zelfbouwers van Urania ook een interessant forum hebben maar juist daarom wou ik de vraag over het al dan niet moeten volgen van een cursus bewust hier doen. Niet dat deze mensen niet eerlijk zouden zijn in hun antwoord, maar ik neem aan dat als je de cursus bijgewoond hebt dat je die wel nuttig gaat vinden en enkel op basis daarvan al gaat zeggen dat het volgen van zo'n cursus een noodzaak is. :wink:

... mijn bedoeling is eigenlijk op termijn te komen tot een telescoop met een "serieuzere" diameter. Ik heb overtijd zo'n website van iemand gezien die een 600mm Newton had gebouwd... Dat doet je natuurlijk dromen...
woodstock

Een 15 cm. telescoop is goed te doen, hangt natuurlijk ook af van het

brandpunt wat je de spiegel wilt geven. Een kort brandpunt (richfield) zal

aanmerkelijk nauwkeuriger geslepen moeten worden dan bv. een F 9

telescoop. Of de vergroting word minder bij de eerste. Een 60 cm. spiegel

is geen sinecure, bedenk dat zo'n glasschijf toch al gauw een kilootje of

10 weegt!! Ik zou je aanraden om gewoon met die 15 cm. te beginnen, ik

zag dat je iets met stoomtreinen o.i.d. deed, dus een foucoult apparaat

kun je ook zelf maken. deze zul je voor de eventuele 60 cm. ook nodig

hebben, tevens doe je er ervaring mee op. Bij De Koepel zijn komplete

slijppakketten te koop.

Een boekje wat mij enorm heeft geholpen is:

"Van glasschijf tot telescoop",

deze wordt ook door de Koepel uitgegeven.

Wat telescoop bouw zelf aangaat, is het goed zoeken naar allerlei

informatie (op internet). Voor veel dingetjes zijn goede alternatieven te

bedenken.

wim600008149

woodstock schreef:Een 15 cm. telescoop is goed te doen...

Een 60 cm. spiegel is geen sinecure...

Ik zou je aanraden om gewoon met die 15 cm. te beginnen...

...een foucoult apparaat kun je ook zelf maken.
Ja, ik ga sowieso beginnen met een 15 cm (hetgeen eigenlijk ook al een tamelijk mooie diameter is). Pas als die min of meer (naar beginnersnormen) goed geslaagd is wil ik eerst een tussenstapje van om en bij de 30 cm. Zo'n kijker zal voor mij trouwens goed transporteerbaar moeten zijn want ik woon in Antwerpen, grootstad dus veel lichtvervuiling...

Maar ik denk dat ik gelijk heb wanneer ik zeg dat de ervaring in het slijpen best al doende kan opgebouwd worden en dat geduld en doorzettingsvermogen super belangrijke factoren zijn. Net zoals in de stoommodelbouw is er wat dat betreft denk ik geen verschil... Ik ga zeker mijn licht eens opsteken bij De Koepel!

Een foucault-apparaat ga ik zonder twijfel zelf maken, maar ik ben nu ook al aan het denken aan een aluminium draaitafel waarbij ik schijven van verschillende diameter centrisch kan opspannen, en die die mogelijkheid biedt via een handeling een derdeslag of een kwartslag door te draaien, da's niet zo moeilijk. Mischien later kan ik dan iets maken om het eigenlijke slijpwerk voor een stukje te automatiseren... (ben weer aan't dromen, maar tot nu toe zijn ze allemaal uitgekomen dus waarom niet...). Weet jij toevallig hoe dat ze machinaal spiegels slijpen, zoals bij firma's als Zeiss of Meade... Kan ik misschien een lucratieve bijverdienste opstarten... :wink:
skywatcher

het voordeel van een cursus volgen (al dan niet op urania) is dat je tijdig gecorrigeerd kan worden en je makkelijker aan je materialen komt

wat betreft de cursus op urania de te bouwen kijker is bijna volledig inbegrepen in het lesgeld

wat er niet inzit zijn oculairs en de focusser

wat de diameter betreft zit je wel snor ,een 150mm kan je al een hele tijd bezig houden

wat de rest van je plannan betreft ,er is heel wat literatuur te vinden ivm met kijkerbouw

hieronder enkele tittels;

startesting astronomical telescopes by H.R Suiter

telescope optics;evaluation and desing by Rutten &Vanrooij

how to build a telescope by Jean Texereau

advance telescope making techniques by Alan Mackintosh
wim600008149

het voordeel van een cursus volgen (al dan niet op urania) is dat je tijdig gecorrigeerd kan worden en je makkelijker aan je materialen komt

...inderdaad. Vandaar dat ik een cursus ook wel enorm nuttig vind. Theoretische kennis kan je steeds uit boeken halen, zelfs over hoe je best een spiegel slijpt. Maar een boek waarschuwt je natuurlijk niet wanneer het tijd wordt om wat carborundum poeder bij te gooien hé... :wink:
woodstock

Een slijpmachine zou ook een optie zijn, zeker als je nu al zeker weet

dat je meerdere spiegels gaat slijpen. Deze zijn ook goed zelf te maken.

Wat het slijppoeder aan gaat dat wijst zich vanzelf, het knarst in het begin

veel meer dan dat het poeder "op" is. Als je telkens secuur de potloodproef

doet zie ik eigenlijk geen problemen.

Een leuke startpagina om e.e.a. te onderzoeken is;

http://www.starastronomy.org/TelescopeMaking/WebRing

Hier zul je denk ik, ook wel slijpmachine's en ideeën voor een foucault-apparaat vinden.

Good hunting! :wink:

sen...

Een alternatief zou kunnen zijn: de spiegel(s) kant en klaar te kopen zodat je je geheel kunt

richten op het in elkaar zetten van je telescoop.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Terug naar “Sterrenkijken”