skywatcher
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

wel jou kijker is ook van het type waar ik niet zo voor ben(lees de eerste 2 regels van de quote in jou post)

maar dat wil niet zeggen dat deze kijker geen plezier kunnen verschaffen

laat ik hier duidelijk stellen dat mijn uitspraak van toepassing op de kijker en niet op de persoon achter de kijker

dit gezegd zijnde kan ik je gerust stellen met jou kijker kan je ook deepsky zien

maar lees dit onderwerp ook eens
Anonymous

Voor de mensen die nog hulp nodig hebben bij het kiezen van een telescoop check deze site even: www.astro-page.tk (er word nog hard aan gewerkt)
umpf

enkele tips (hoop dat ze helpen):

1) koop geen telescoop in de lokale "groothandel"

2) ben je een "casual" kijker, en heb je niet superveel vrije tijd? Koop geen zwaar model (hou rekening dat je als je het wel doet, langer bezig bent met het opstellen en afbreken dan het genieten van de hemel) behalve als je het écht wilt en de tijd ervoor hebt dus...

3) koop geen superkrachtige telescoop, de atmosfeer is meestal toch niet helder genoeg om helemaal op maximaal in te zoomen.

4) als je een grotere spiegel koopt dan zal het toestel meestal zwaarder zijn, maar als je écht zot bent van astronomie, doe het want zo vang je meer licht op en heb je een beter beeld!

5) wees bereidt veel geld uit te geven, maar doe onderzoek vooraf. (ben zelf ook nog aan het sparen :shock: al €300 opzij gezet -en das nog lang niet genoeg- héhé)
Anonymous

ik wil een telescoop nova kopen met een speigeldiameter van 700 mm is dat een goede
skywatcher

700mm doorsnede? weet je dat wel zeker ? :shock:
Anonymous

Daar zal wel een nulletje af moeten... :shock:
Anonymous

Hey ;)

laatst heb ik een lenzenkijker aangeschaft om mee te beginnen. Voor 289,- euro viel de kwaliteit me enigzins mee... Het statief is stevig, en van aluminium en beweegt niet als je op de kijker "drukt". Verder staat het beeld na een tikje binnen 2 seconden weer stil wat ook positief is. De buis zelf is van blik/aluminium en de optiek duidelijk van glas. Owja het gaat om de bynostar 70/900 :?: . Alleen de meegeleverde assecoires zijn niet echt denderend. De oculairen worden gekenmerkt met een "H" wat volgens mij voor Huygens zou moeten staan. Verder krijg je een 20mm, een 12,5 mm en een 4mm oculair erbij. Bij de laatste zet ik wel m'n vraagtekens omdat de vergroting weinig zin zal hebben. Verder is de 24x5 zoekerkijker van plastic. Op zich niet erg... de zoekerkijker kan vervangen worden door een grotere metalen, en de oculairen kan je verwisselen voor superplossl wat best een stap voorwaarts kan zijn. Alleen de barlow lens is triest uitgevoerd... het betreft een 3x barlow wat voor die prijs niet veel kan zijn. Voor een 50 euro is er een 2x barlow lens bij te kopen van aluminium. Ik zeg nog "kan zijn" omdat ik gister voor het eerst een paar uur heb gekeken. Via het programma van sky & telescope.com heb ik mars kunnen vinden. Op zich al een klein wonder :?: Ik begon met de 20mm oculair, de grootste die ik heb. Mars bleef een scherpe rode ster ;) Toen gooide ik de 3x barlow lens ermaar op met diezelfde 20mm oculair. Mars werd een planeet... duidelijk zichtbaar, rond, iig echt een planeet, het leek op de maan, want het beeld werd uitgevoerd in zwart wit :shock: Waarom? Het is toch geen deep sky? Een uurtje later nog maar is geprobeerd om te kijken of ik mss iets fout deed. Maar nog steeds een grijs mars planeetje. De vergroting was op dat moment 900/20= 45 maal 3 =135x Een aardige vergroting voor een planeet volgens t boekje. Persoonlijk denk ik dat het probleem te zoeken is bij de goedkoop uitgevoerde barlow lens. Wss ga ik daarom maar een set super plossl oculairen kopen met iig een 32mm en een degelijke barlow lens (niet te verkrijgen van het merk plossl?????) Later nog maar is een mooie zoeker. De vraag is of dit zal helpen of dat mars altijd zwart wit uitgevoerd zal blijven bij kijkers van dit budget.

Btw deze telescoop wordt standaard geleverd met een simpele volgmotor voor op de uur-as.

Als beginner kan ik oordelen dat deze telescoop iig een 7 verdient omdat hij een goed statief heeft en een degelijke kijkerbuis. De montering inclusief contragewicht is ook goed, mss iets teveel smeermiddel gebruikt. ;) Ik heb mars kunnen zien en hoop er binnenkort de maan te kunnen bekijken als hij weer aan de horizon verschijnt. Er val mss nog meer uit te halen als je een degelijke barlow aanschaft met een 32 mm plossl en een mooie zoeker. Voor een extra 150 euro d8 ik zo.

Mss dat ik aanstaande kopers nog van dienst ben geweest :wink:
Anonymous

btw ik kijk door m'n raam... ik weet dat dat niet goed is, maar t was al 3 uur in de nacht en het wordt hier thuis niet op prijs gesteld als ik dan in de tuin sta :wink: Zou dat echt nog invloed kunnen hebben op de kleur?

UIteraard was er geen enkele vorm van licht zowel binnen als buiten niet dat kan spiegelen. Ik woon namelijk aan de rand van bossen en (sport)velden met daarachter strand en zee :shock:
Anonymous

hallo,

ik ben zoals veel mensen hier een beginner.

ik ben de laastse jaren heel veel bezig met het heelal en wil nu een telescoop aanschaffen.

ik heb bijna alle onderwerpen over telescopen gelezen en veel geleerd maar waar ik nu duidelijk antwoord op wil is dit.

de optisan star 150 is dat wat? en kan ik hiet bv deepsky planeten en de messier opjecten mee bekijken?

de specificaties:

De optisan telescopen hebben een uitstekende prijs prestatieverhouding! Deze STAR150 is het zwaardere broertje van de STAR114 en is eveneens een spiegeltelescoop met een korte tube en eenlang brandpunt van 1400mm makkelijk te vervoeren is en ook nog sterke vergrotingen aankan. De diameter van de spiegel is 150mm, waardoor de lichtinval behoorlijk hoog is en daardoor zeer diep in het heelal gekeken kan worden. De zware montering met poolzoeker is equatoriaal, waardoor het volgen van de hemelobjekten een stuk gemakkelijker wordt.

Specificaties:

Spiegeldiameter:150mm

Brandpunt 1400mm

Inclusief 2 Plossl 31,7mm oculairen 10mm en 20mm

Barlowlens 2x

Omkeerprisma 1.5x

Zoekerkijker 6x30

Zware Equatoriale montering + handles

Aflegtableau

Stevig aluminium statief

ik hoop dat jullie mij wat kunnen vertellen over deze telescoop.

alvast bedankt!!!!
skywatcher

hoi aurora

zoals eerder vermeldt (door mij) is dit type kijker niet echt aan te raden

persoonlijk vind ik het plaatsen van een corrector in de focusser geen slecht idee,maar dit is dikwijls maar zozo uitgevoerd en dit komt de kijker niet ten goede

de lange brandpunt geeft ook een kleiner beeldveld en soms is een grootbeeldveld wel leuk (ik denk maar aan m31 of de pleiade)

missien moet je hier eens kijken of je iets vind
Anonymous

Zijn er op ebay goede telescopen voor een beginner met een klein budget die planeten, sterren,... wil bekijken?

[url="http://search.benl.ebay.be/telescoop_W0 ... 9QQfromZR8]http://search.benl.ebay.be/telescoop_W0QQf...9QQfromZR8[url]

Ps: het is me niet gelukt om te registreren "internal server error".://http://search.benl.ebay.be/telescoo... server error".[/url]
Anonymous

bedankt voor de link!!

maar wat kun je met deze telescoop zien?

En nog een vraagje ik het een tijdschrift van Het Heelal en daar staat de messier lijst in. Maar die kun je vinden door coordinaten maar kun je dat ook in deze telescoop instellen? (Newtonian Reflector)

en is die Newtonian Reflector dan in totaal 328 euro. (en hoe zit het met verzend kosten en extra's)
skywatcher

maar wat kun je met deze telescoop zien?
hetzelfde als met het blote oog maar meer ,veel meer :shock:
En nog een vraagje ik het een tijdschrift van Het Heelal en daar staat de messier lijst in. Maar die kun je vinden door coordinaten maar kun je dat ook in deze telescoop instellen? (Newtonian Reflector)
voor op de coördinaten in te stellen hebt je een zeer precies afgestelde montering nodig en setting circles

makkelijker is starhoppen al heb je daar sterrenkaarten voor nodig zoals bijvoorbeeld sky atlas 2000
en is die Newtonian Reflector dan in totaal 328 euro. (en hoe zit het met verzend kosten en extra's)
verzending is niet meegerekend

ik heb daar een dobson besteld (200mm) en boven op de totaalprijs is er nog 36 euro verzending
Anonymous

oké heel erg bedankt

ik denk dat ik deze telescoop ga kopen (Newtonian Reflector) maar ik ga eerst eens bij een sterrenwacht kijken en zoeken naar sterrenkaarten.
skywatcher

da's graag gedaan :shock:

qua sterrenatlassen helpt dit misschien wel ivm met prijzen en wat te zoeken

trouwens als je niet te ver uit de buurt woont kan je misschien dit weekend eens een kijkje nemen op urania tenzij er een sterrenwacht dichter bij jou in de buurt is natuurlijk

in ieder geval gl&hf met de kijker

en moest je nog vragen hebben kan je altijd hier terecht

Terug naar “Sterrenkijken”