Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
noortje
Artikelen: 0

aardscheerder eens een keer op tijd ontdekt ;)

Aardscheerder op komst

Rond 22h UT zal een zeer recent ontdekte planetoïde rakelings de aarde passeren. Het object, dat de naam 2004 FH heeft meegekregen, werd eergisteren ontdekt, op 16 maart, door astronomen van het LINEAR project (Lincoln Near-Earth Asteroid Research) in New Mexico.

Uit berekeningen van de baanelementen is gebleken dat de planetoïde op 18 maart op een afstand van amper 49 000 kilometer van het middelpunt van de aarde zal passeren. Dit lijkt veel, maar uiteindelijk is dit maar 1 achtste van de afstand tot de maan. De diameter van het object werd geschat op ongeveer 20 meter.

Uitgaande van de gemaakte baanberekeningen, lijkt het erop dat de planetoïde deel uitmaakt van de Aten groep, een klasse van planetoïden die een omlooptijd hebben van iets minder dan 9 maanden en die zich ongeveer in het baanvlak van de aarde bevinden.

Volgens de voorspellingen zal de planetoïde maximaal magnitude tien bereiken, en dit gedurende slechts een paar uur. Door het feit dat het object zich zo snel aan de hemel voortbeweegt is de precieze positie ervan moeilijk te bepalen. Voor de liefhebbers is het vanavond echter een uitgelezen kans om een poging te wagen het object in beeld te krijgen.
www.urania.be

Vaak ontdekken ze die pas als ze ons gepasseerd zijn :shock:

Hopelijk niet te veel uit hun context gerukt nieuws vandaag zoals men wel eens vaak durft doen met aardscheerders.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
DePurpereWolf

Re: aardscheerder eens een keer op tijd ontdekt ;)

Op zich is het natuurlijk wel geluk afdwingen door te voorspellen wanneer er een vallende ster aan de hemel staat. :shock:

Maar 49 000 vanaf het centrum van de aarde, klopt dat wel? Das niks, is dat niet 6 maal de radius van de aarde ofzo? dat betekent dus dat je hem dus in de trippel gooit als je op de bull stond te mikken.
noortje

jaja, de afstand klopt. Is dus enorm weinig.

naar het schijnt kunnen ze hem in azie zien met een telescoop.

het zal trouwens niet als een vallende ster te zien zijn. dat is hij pas wanneer hij echt in de atmosfeer komt :shock:

die dingen vinden is inderdaad niet erg simpel, zeker omdat ze "klein" zijn en toch grote schade kunnen veroorzaken mochten ze wel neerstorten. vaak ontdekken ze ze ook pas als het de aarde al gepasseerd is. (wel dramatisch ergens: want dan pas besef je dat zo'n ding eerder op onze kop gaat vallen dan ontdekt :?: ).

waarschijnlijk zijn er echt wel velen die ons ongemerkt voorbijracen.

Edit: hoort hier beter bij dan in mijn laatste post:
Volgens de voorspellingen zou de planetoïde maximaal magnitude tien bereikt hebben, en dit gedurende slechts een paar uur.
www.urania.be

Ondertussen is hij btw reeds gepasseerd.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Syd

Offtopic: noortje jij hebt ook al 500 posts, gefeliciteerd

Ontopic: hoe klein moet een komeet, of stuk steen zijn wil die helemaal verbanden in de atmosfeer?
noortje

bedankt syd. had het zelf ni gezien.

Ontopic: dat hangt van enkele factoren af: samenstelling is een zeer belangrijke factor. Zo zal een object hoofdzakelijk bestaande uit stof, ijs,... veel sneller opbranden dan een object dat bv bestaat uit ijzer.

Ook de lengte in de atmosfeer en de snelheid spelen een rol.

Maar zo'n object moet niet al te groot zijn om zeer veel schade te maken.

Ik heb ooit eens gelezen (heb spijtig genoeg geen bron, maar is misschien ergens te vinden) dat het in een asteroide die de atmosfeer binnenkomt en iets of wat afmeting heeft, in het centrum helemaal niet zo warm wordt als dat je zou denken. Men vermoedt dat bacterieen erin zouden kunnen overleven. Zo is er trouwens een ontstaanstheorie van leven die zegt dat kometen de dragers van leven zijn. (van grote ooievaren gesproken :shock: )
arjesara

Noortje, het ding is maar 30m groot.

http://neo.jpl.nasa.gov/news/news142.html

Voor een filmpje van dat ding.
noortje

vroeg niet echt naar een lengte hoor. Meestal zijn ze niet "groot".

Maar de maar 30 meter, is zeer veel mocht hij met de aarde botsen :shock:
woodstock

Ben ik nou gek of komt het steeds vaker voor dat ze Aardscheerders ontdekken? Ik snap wel dat er nu meer onderzoek naar word gedaan (sinds Schoemacher-Levi) maar toch heb ik wel het idee dat er steeds vaker een voorbij schiet. Heb ooit ergens eens gelezen dat dit komt omdat een ster langs ons planetenstelsel trekt.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
arjesara

Mwah, dat er steeds meer worden ontdekt kanw el kloppen, dat wil niet zeggen overigens dat er ook daadwerkelijk meer zijn in dit gebied van de aarde of dat er een ster rond de zon trekt. Het is nl. zo dat er detectieprogrammas actief zijn en dat er steeds meer van deze detectiesystemen zijn. De kans dat men dan aardescheerders vindt is dan gewoon groter.
noortje

dat van die ster is iets nieuws dat ik hoor, dus dat weet ik niet.

Er zijn gewoon heel wat planetoiden ook in het gebied rond de aarde. Ik heb deze ooit eens voor een gedeelte opgetekent. Tekening kan ik spijtig genoeg niet inscannen: millimeterpapier: potlood ;)

Maar betere telescopen en apparatuur --> meer te zien :shock:

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”