Hallo, ik weet dat hier inmiddels al 3 topics over zijn geweest, maar toch kom ik er niet uit. (sorry voor als het erg lang is, maar je leest er makkelijk doorheen)
Ik moet namelijk te weten komen wat de
Reactievergelijking
Molecuulformule
Structuurformule
Reactieomstandigheden
en Processen zijn van natuurazijn en synthetische azijn. Met processen bedoel ik hoe het word gemaakt. Het volgende weet ik al over
synthetische azijn:
Reactievergelijking:
koolstofmonoxide + methaanzuur --> azijnzuur
CH3OH + CO
Molecuulformule: CH3COOH
Structuurformule: (heb ik een plaatje van)
Reactieomstandigheden:
Temperatuur: circa 180°C
Druk: 30 tot 40 atmosfeer (1 atmosfeer = 1013,25 hPa)
Processen: voor het produceren van synthetische azijn, gebruikt met het Monsato proces:
Het Monsato proces houdt in, dat bij circa 180°C en onder hoge druk (30 tot 40 atmosfeer), uit methanol en koolstofmonoxide azijnzuur wordt gemaakt met behulp van een katalysator. Een katalysator is een stof die de snelheid van een bepaalde reactie beïnvloedt zonder zelf verbruikt te worden.
Maar over natuurazijn kan ik moeilijker wat vinden. Ik weet wel dat molecuulformule gelijk is (want azijn is azijn zegmaar), maar ik weet niet de reactievergelijking. Zou die gelijk zijn? Ook weet ik, na lang zoeken, nog steeds niet structuurformule, reactieomstandigheden en de processen om natuurazijn te maken. Zou iemand mij kunnen helpen? Ik vind dat ik zelf al een heel eind ben, maar zou graag de rest ook willen weten:D
alvast bedankt;-)