Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Snoppus
Artikelen: 0

Re: 1337 - l33t - "leet"

ja ik ken wel 1337 ontcijferen en typen en alles wat erbij hoort :shock: ben een ex-cser
Wouter_Masselink

@ TS: Leet taal ken (en kan) ik ook. IMHO vind ik het niet echt nuttig. Het hele idee dat eraan te grondslag ligt vind ik al niet goed. Ik stop nu maar met m'n post voordat ik helemaal de moraalridder ga uithangen.

wikipedia bied ook meer uitkomst over LEET (1337): http://en.wikipedia.org/wiki/Leet Wel interessant. Ze hebben het ook over AOL-speak:http://en.wikipedia.org/wiki/AOL_speak
"Meep meep meep." Beaker
Anonymous

1|{ /1||P P323 744# _3$7 //3# |-|4||P19 4#$ _|3 |/|37 13|/|4||P |{4|| (0|/||/|5||1(3.3|| P13 P323 744# (1337 #337) |{4|| _39.1_|p3||. |-|0p3#1_||{ #5|{7 |-|37 _|5##13 0|/| P17 73 0||7(1_|3.3|| :-)

Edit Math: en de vertaling erbij graag?
Anonymous

Daar heb je een punt, echter, wat ik bedoelde met inefficientie is dat in tegenstelling tot het Frans, de omzetting naar 1337 meerdere stappen bevat. Cijfers=woord {klinkt als} = betekenis. Natuurlijk vergt een andere taal spreken altijd oefening [en dus tijd] maar de kans elkaar verkeerd te begrijpen wordt groter naarmate de afstand tussen teken en betekenis groter is.

Vaak is een bedoeling van een groepstaal ook zich onverstaanbaar te maken voor mensen van buiten de groep. hoe ingewikkelder de samenstelling van de taal, hoe minder kans dat "oningewijden" de betekenis kunnen achterhalen.
I love stars

ís D@t stomme br€€Z@H gedoe Ook €En SoO®t van lE€7?
Micheltje

Vaak is een bedoeling van een groepstaal ook zich onverstaanbaar te maken voor mensen van buiten de groep. hoe ingewikkelder de samenstelling van de taal, hoe minder kans dat "oningewijden" de betekenis kunnen achterhalen.
Soort van 'geheimtaal' spreken wat je met je vriendjes en vriendinnetjes op de basisschool deed, althans ik.
ís D@t stomme br€€Z@H gedoe Ook €En SoO®t van lE€7?
Nouja in het opzicht dat ze beiden een soort van, wat Gast zei, geheimtaal zijn om een bepaalde groep aan te duiden dan wel. Als ik echt heel erg moet gaan generaliseren dan zou ik zeggen: breezertaal = niet al te intelligente mensen tussen 8 - 17 , leet: stereotyp nerd , 12 - 20.

Leuk dat ze het hebben verzonnen maar ik vind het toch wel enge vormen aannemen op MSN vaak. Zegt natuurlijk ook wel iets over de personen die ik in mijn MSN lijst heb staan maar dat terzijde. Leet, breezer en dergelijke variaties, ik vind het maar een verkrachting van de Nederlandse taal. Wil niet zeggen dat ik altijd perfect praat maar ik probeer mijzelf in ieder geval duidelijk te maken.

@Math,

RTFM = reed the ******* manual , IMHO ( of ook vaak IMO ) In my humble opinion. Weet het omdat ik al wel iets langer op internet rondsurf dan vandaag.

Nog 2 bekende om het zoet te houden:

- STFU => ;)

- OMG => :shock:
I love stars

Ik snap niet dat sommige mensen met al die rare letters te type. Dat kost toch enorm veel tijd?

De afkortingen daarintegen zijn soms wel handig.

brb = be right back -> ben zo terug

wtf = what the **** -> wat bedoel je? waar slaat dat op?

bespaard tijd ;)

Het enige voordeel van breezer taal of leet of wat dan ook , is dat je tekortkomingen in het Nederlands niet tot nauwelijks opvallen.

-> moet maar snel beginnen met breezer dan :shock:
Micheltje

I love stars schreef:Het enige voordeel van breezer taal of leet of wat dan ook , is dat je tekortkomingen in het Nederlands niet tot nauwelijks opvallen.

-> moet maar snel beginnen met breezer dan   :shock:

Ga dan een cursus correct Nederlands volgen in plaats van het aanleren van breezertaal waarmee je nog dieper zinkt ;)
I love stars

Micheltje schreef:
I love stars schreef:
Het enige voordeel van breezer taal of leet of wat dan ook , is dat je tekortkomingen in het Nederlands niet tot nauwelijks opvallen.

-> moet maar snel beginnen met breezer dan   :shock:
Ga dan een cursus correct Nederlands volgen in plaats van het aanleren van breezertaal waarmee je nog dieper zinkt ;)
haha ;) was ook maar een grapje ;)

Mja doe mn best met mn Nederlands. Zit nog op school dus er is nog hoop. :wink:

Maar volgens de orthopedagogen heeft extra spellingsles bij mij nu(op deze leeftijd) nog weinig zin. Kan natuurlijk wel de beheersing van de gramatica verbeteren.
Math

Micheltje schreef:@Math,

RTFM = reed the ******* manual , IMHO ( of ook vaak IMO ) In my humble opinion. Weet het omdat ik al wel iets langer op internet rondsurf dan vandaag.  

Nog 2 bekende om het zoet te houden:

- STFU => ;)

- OMG =>   :shock:
Uiteraard, maar het is ondertussen ook al vaker gezegd in deze topic. :wink:

STFU = Shut The **** Up

OMG = Oh My God
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
wkuipers

IMO wordt in de rauwe nederlandse vertaling ook wel gebruikt als "In Mijn Ogen"
Wouter_Masselink

ROFL

ROFLMFAO

STFU n00b (m'n persoonlijke favoriet; met 'nullen' en geen 'O'tjes')
"Meep meep meep." Beaker
Quathia

ehm... wat is Breezer taal?

/me is boven de 30... :shock:
I love stars

ff opgezocht wat breezer is.

Breezertaal

Breezertaal (in Breezertaal (ongeveer): BrEeZaH TaAl ) is een onofficiële schrijftaal die in Nederland veel wordt gebruikt door pubers op het internet. Het taaltje is genoemd naar de alcoholische drank Bacardi Breezer. Dit drankje wordt door veel jongeren (met name meisjes) gedronken.

Breezertaal is een Nederlandse variant op wat in veel andere landen Leet (of l33t) wordt genoemd. Het is gebaseerd op het Haagse dialect (breezer wordt dan breezah) en wordt gekenmerkt door het om en om gebruiken van hoofdletters en kleine letters en een fonetische spelling. Soms worden cijfers gebruikt in plaats van letters (bijvoorbeeld 3 als E).

Zie ook: 1337-speak

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Breezertaal
Quathia

PfOeH, oMsLaChTiG hOoR...

Terug naar “Taalkunde”