Aangaande Quelpart (ook: Quelpaert) levert een klein beetje onderzoek op internet het volgende op:
Ik vond het journaal van Hendrik Hamel op
http://www.gutenberg.org/dirs/1/1/4/6/11467/11467.txt
Title: Verhaal van het vergaan van het jacht de Sperwer en van het wedervaren der schipbreukelingen op het eiland Quelpaert en het vasteland van Korea (1653-1666) met eene beschrijving van dat rijk
Author: Hendrik Hamel
Een stukje daaruit:
Vragen bijden gouverneur van Nangasackij 't onser eerste aancomste
ons afgevraeght ende bij ons ondergenoemt als onder ider vrage staet
daer op geantwoort.
Eerstelijck wat voor volcq wij waren ende waer wij van daen quamen.
Antwoort: dat wij Hollanders waren en van Coree quamen.
2.
Hoe wij daer gecomen waren, en met wat schip.
dat wij Ao 1653 den 16en Augustij 't jacht de Sperwer, door een storm
die vijf dagen duerde, hadden verlooren.
3.
Waer dat wij 't schip hadden verlooren, hoe veel man en geschut
op hadden.
Op t eijland bij ons Quelpaert en bij die van Coree Chesu genaemt,
hadden op gehadt 64 man, met 30 stucken.
4.
Hoeveel 't Quelpaerts eijlant van 't vaste lant afleijt ende de
gelegentheijt van dien.
Leijt omtrent 10 a 12 mijl om de Zuijd van 't vaste land. Is seer
volcqrijck ende vruchtbaer, groot int rond 15 mijlen.
Een andere site (
http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr/hamel.htm) zegt het volgende:
Interesting in this regard is the fact that Cheju island existed with two different names and was thought to be two islands as well: Fung-ma and Quelpaert island. Quelpaert is probably named after a type of galleon. Though there is no reference to this type of ship other than in the documents from Batavia found in the VOC archives. Unfortunately we will never know for sure, but probably it was the result of a copying error in a document to the east and therefore this type of ship was only known in the east.
Weer terug naar Hamel's journaal, in de bijlagen staan:
III. Gegevens betreffende schepen:
A. Het jacht de Sperwer
B. Het jacht Ouwerkerk
C. Het quelpaert de Brack
Onder "C., het quelpaert de Brack", vond ik dit:
Generale Missive, 9 Sept. 1640.
'tGaljot 't Quelpeert heeft nevens de groote schepen zee gebouwt,
zal goeden dienst op 't Canael van Taijoan doen, weshalven versoecken
noch twee ofte drie gelijcke maar niet van cleender charter, omme te
meer goederen door 't Canael aen de schepen die onder 't noorderrif
liggen, te connen brengen.
Patriasche Missive, 15 Maart 1641.
Aangaende het senden van noch 2 of 3 Quelpaerden en 3 off 4 Fregats
als de Lieffde, sullen d'eerste aenstaende equippagie UE. petitie
sien te voldoen.
Missiven Batavia naar Taijoan.
14 Mei 1641.
t'Quelpeert de Brack senden om op 't Canael te gebruijcken, daertoe
als andere diensten 't selve gantsch bequaem oordeelen....
In Compe van aengetogen Orangienboom, Roch ende 't Quelpeert vertreckt
den Oppercoopman Carel Hartsing....
Dese meer aengetogen twee fluijtschepen met 40 ende t'Quelpeert met
12 coppen, gaen geprovideert voor 12 maenden.
Het lijkt er dus inderdaad op dat een Quelpeert (quelpart, meervoud Quelpaerden) een soort galjoen was en dat het eiland op de een of andere manier daarnaar genoemd is. Maar hoe dat precies zit.......