Moderator: physicalattraction
Ja, dit was weldegelijk een zeer goed antwoord op mijn vraag...Cycloon schreef:Magnetisme ontstaat door een bepaalde rangschikking van de atomen, deze rangschikking verliest na een bepaalde tijd z'n positie en de atomen gaan zich terug ordeloos gaan plaatsen in de stof, en het tijdsverloop is gewoon afhankelijk van de sterkte van de magneet, waar de magneet zich bevind enzovoort ...
Een magneet die zich op zeer warme plaatsen bevind zal veel vlugger z'n magnetische kracht verliezen dan dat deze op een koude plaats word gelegd (vermits door de warmte de atomen veel sneller gaan bewegen en dus veel moeilijker in die bepaalde rangschikking blijven vastzitten)
Wanneer de magneet valt kan die ook z'n magnetische krachten verliezen, de atomen worden als het ware door mekaar geschudt...
Ik hoop dat je er een beetje wijzer uit bent geworden en dit een goed antwoord was op je vraag ...
En wat houd dat hermagnetiseren in?Cycloon schreef:Je kan je magneet altijd hermagnetiseren
En het hangt dus ook van het materiaal af natuurlijk (hoe groter de µr (relative permeabiliteit) van een stof, hoe beter die kan gemagnetiseerd worden)
nee hoor, door de draai-ing van de aarde worden dit ijzer steeds opnieuw gemagnetiseerd, dit kost inderdaad energie. Dus de magnetische noordpool blijft voorlopig nog wel bestaanzou ik zeggen dat alle magneten na 4.6 miljard jaar wel op zouden zijn.