pimmodenhollander1
Artikelen: 0

[scheikunde] eppendorf pipetten

Hallo allemaal.

Ik zit met een vraag. Als ik een waterige oplossing pipetteer, gebruik ik normaal gesproken een eppendorf pipet, lekker makkelijk :D .

Maar, als ik een organische oplossing wil pipetteren, zoals methanol of acetonitril, dan schijnt dat niet te mogen met dergelijke pipetten aangezien de oppervlakte spanning van methanol en acetonitril anders is dan water.

Betekent dit dat als je dit wel zou doen, je andere volumes pipetteert? En dat je daardoor dus over moet op glazen pipetten?
Gerard

Re: [scheikunde] eppendorf pipetten

Het maakt niet uit welke pipet je gebruikt, eppendorff of glas.

De pipetten worden geijkt met water bij 20oC en als je precieze volumina wilt pipetteren van andere vloeistoffen zul je ze met de betreffende vloeistof moeten ijken dus ook de glazen.
pimmodenhollander1

Dus oppervlaktespanning maakt niet het verschil tussen deze twee pipetten? Want bij een eppendorf pipet wordt middels de lucht die uit de pipet wordt geblazen, een bepaalde hoeveelheid vloeistof opgenomen, wanneer je de knop weer omhoog laat komen.

Bij een glazen is dat anders door het aanwezig zijn van één maatstreep, waardoor de opgezogen hoeveelheid niet afhankelijk is van de oppervlaktespanning (zou ik denken).

Of is het verschil door de oppervlakte spanning niet significant?

Ik snap het niet helemaal...
Gerard

Nee, het ijken maakt het verschil.

Er zijn een heleboel factoren waarvan de belangrijkste zijn de gebruiker en de viscositeit van je vloeistof.

Terug naar “Huiswerk en Practica”