Moderator: physicalattraction
Moet je er echt over heen wrijven, of heeft dit ook een licht effect als het magnetisc krachtveld heel dicht in de buurt komtCycloon schreef:Met een andere magneet telkens in dezelfde richting over een ongemagnetiseerd stuk metaal gaan wrijven, na een poosje zal dat stukje metaal ook magnetisch zijn (hoe sterker de magneet is, hoe sneller je een effect zal zijn)
Nooit het proefje gedaan op de lagere school om met een magneet een poosje over je schaar te gaan wrijven ... Je kan dan zien dat je schaar ook magnetische eigenschappen krijgt (en na enkele dagen ook terug verliest, ook hier is weer te zien hoe lang je de proef hebt gedaan)
Moet je echt over het ongemagnetiseerd stuk metaal "wrijven", of heeft het ook een effect als de magneet het stuk ongemagnetiseerd ijzer net niet raakt, maar toch een wrijvende beweging over de magneet maakt?Cycloon schreef:Met een andere magneet telkens in dezelfde richting over een ongemagnetiseerd stuk metaal gaan wrijven, na een poosje zal dat stukje metaal ook magnetisch zijn (hoe sterker de magneet is, hoe sneller je een effect zal zijn)
Nooit het proefje gedaan op de lagere school om met een magneet een poosje over je schaar te gaan wrijven ... Je kan dan zien dat je schaar ook magnetische eigenschappen krijgt (en na enkele dagen ook terug verliest, ook hier is weer te zien hoe lang je de proef hebt gedaan)
Als de µr heel hoog is, verliest het dan makkelijker z'n magnetismeCycloon schreef:Je kan je magneet altijd hermagnetiseren
En het hangt dus ook van het materiaal af natuurlijk (hoe groter de µr (relative permeabiliteit) van een stof, hoe beter die kan gemagnetiseerd worden)
als de relatieve permeabiliteit heel hooglicht wil dat zeggen dat de elementaire deeltjes zich makkelijk laten richten, zo als ik eerder al zei moet dit bij magneten niet het geval zijn anders zijn ze snel weer gericht in een neutrale toestand(wat voor de magneet zelf het "fijnste" is)
Antoon schreef:als de relatieve permeabiliteit heel hooglicht wil dat zeggen dat de elementaire deeltjes zich makkelijk laten richten, zo als ik eerder al zei moet dit bij magneten niet het geval zijn anders zijn ze snel weer gericht in een neutrale toestand(wat voor de magneet zelf het "fijnste" is)
Ow, ok
En als het koolstof gehalte heel hoog is... verronderstel ik dat het langer duurt om ze te hermagnetiseren als ze gedemagnetiseerd zijn, of niet soms
E=MC² schreef:Antoon schreef:als de relatieve permeabiliteit heel hooglicht wil dat zeggen dat de elementaire deeltjes zich makkelijk laten richten, zo als ik eerder al zei moet dit bij magneten niet het geval zijn anders zijn ze snel weer gericht in een neutrale toestand(wat voor de magneet zelf het "fijnste" is)
Ow, ok
En als het koolstof gehalte heel hoog is... verronderstel ik dat het langer duurt om ze te hermagnetiseren als ze gedemagnetiseerd zijn, of niet soms
Precies, ijzer heeft een permeabiliteit die boven de 3000 ligt, deze stof is makkelijk te magnetiseren maar verliest dan ook weer razend snel z'n magnetische krachten Zie maar hoe snel een paperclip terug gedemagnetiseerd is na aanraking met een magneet
Ow, ok... Maar wil er iemand even op m'n vragen antwoordenCycloon schreef:Nja die qoute was net iets teveel gequote, kwou alleen duidelijk maken dat hoe hoger de relative permeabiliteit is hoe rapper de magneet z'n kracht verliest ...
Ik denk dat er geen magneten meer worden gemaakt met als hoofdsbestanddeel ijzer, maar kan ook verkeerd zijn
Ik vroeg me af of permanente magneten die lang gemagnetiseerd blijven ook gemakkelijk gehermagnetiseerd kunnen worden?
Ik vroeg me af of permanente magneten die lang gemagnetiseerd blijven ook gemakkelijk gehermagnetiseerd kunnen worden?
Antwoord is nee, zie uitleg hierboven ...