Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Antoon
Artikelen: 0

Re: Magneten

Heeft ijzer een hoog koolstof gehalte   :shock:  
je denkt :"HU?"

maar als jij een huis tuin en keuken blok ijzer hebt bevat dat koolstof.

op school hebben we week ijzer, dat wil zeggen ijzer met een laag koolstof gehalte, dat is oook gelijk een stuk zwaarder dan normaal ijzer.

het is heel erg lastig om de koolstaf van het ijzer te schijden daarom komt zuiver ijzer op aarde haast niet voor.
Cycloon

het is heel erg lastig om de koolstof van het ijzer te schijden daarom komt zuiver ijzer op aarde haast niet voor.

Dat wist ik ook nog niet, weer iets dat ik bijweet dan :shock:
Anonymous

Heeft ijzer een hoog koolstof gehalte   ;)  
je denkt :"HU?"

maar als jij een huis tuin en keuken blok ijzer hebt bevat dat koolstof.

op school hebben we week ijzer, dat wil zeggen ijzer met een laag koolstof gehalte, dat is oook gelijk een stuk zwaarder dan normaal ijzer.

het is heel erg lastig om de koolstaf van het ijzer te schijden daarom komt zuiver ijzer op aarde haast niet voor.

Uh, dit klopt niet helemaal :shock:

Want ijzer wordt makkelijk gehermagnetiseerd maar verliest snel weer zijn magnetisme.

Maar bij magneten die koolstof bevatten is dit helemaal het tegengestelde, dus deze twee gaan toch niet samen?
StrangeQuark

Antoon schreef:het is heel erg lastig om de koolstof van het ijzer te schijden daarom komt zuiver ijzer op aarde haast niet voor.
Dat wist ik ook nog niet, weer iets dat ik bijweet dan :shock:
De grap ervan is dat als je ijzererts uit de grond haalt, dan is het vaak verroest, en wil je die zuurstof moleculen eraf halen. Wat je dan doet is koolstof of koolmonoxide toevoegen aan het gesmolten ijzer, en dan vormt het zuurstof samen met de koolstof CO2, niet alle koolstof gaat er altijd uit. Daarnaast wordt koolstof soms ook toegevoed om het een en ander flexibeler te maken. Een goede weekijzeren kern, kan breken als je hem laat vallen. Erg breekbaar, omdat het niet flexibel is.

Je hebt drie materialen om uit te kiezen: IJzer, Kobalt en Nikkel. Ik geloof dat ijzer het best werkt, iig is het verreweg de goedkoopste.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
E=MC

Kan je voorkomen dat twee magneten met afstotende polen elkaar demagnetiseren?
StrangeQuark

Ik denk het niet, ze zullen proberen om de orientatie van de ijzermoleculen om te draaien. Het beste kan je ze gewoon uit elkaars buurt houden. Maar dan nog hebben we het over een proces wat jaren lang kan duren, dus mag ik vragen waarom je dat wilt weten. Is het gewoon pure interesse, of is het voor een experiment of zoiets. Als je bang bent dat het snel gebeurt, dan hoeft dat niet, het kan decennia duren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Cycloon

Hey strange, het kan vrij snel gaan, de magneten die ze bij ons op school gebruiken voor proeven worden vrij dikwijls vervangen :wink:
E=MC

Hey strange, het kan vrij snel gaan, de magneten die ze bij ons op school gebruiken voor proeven worden vrij dikwijls vervangen  :wink:
Kan je ze niet door middel van elkaar hermagnetiseren?

Ps. Pure interesse :wink:
Cycloon

Door hermagnetiseren krijgt de ene magneet beetje meer sterkte en word de andere een beetje zwakker, dus je geraakt nooit meer aan de zelfde sterkte als voorheen :wink:
Kabouter

En als je van een magneet de noord en zuidpool elektrisch met elkaar verbindt (kortsluiten middels een extra draad), dan gaat de magneet langer mee.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Kabouters bestaan niet
Cycloon

Daar heb ik nog nooit wat van gehoord, als je er geen spanning opzet kan je toch nooit een kortsluiting teweeg brengen ? :shock:
Kabouter

je hebt geen spanning nodig om iets kort te sluiten.

Bij dure hoefijzer magneten zit een extra draad tussen de N en Z pool gemonteerd.
Kabouters bestaan niet
Cycloon

Achja, dat weet ik dan ook weer, had er nog nooit van gehoord voordien :wink:

Ik denk eerder dat het is omdat de veldlijnen een bepaalde vorm aannemen en m'n de magneet hiermee wil helpen door de cirkel als het ware toe maken zodat de magneet minder weerstand ondervind van buitenaf om terug neutraal te worden ...
E=MC

Kan je magneten nog sterker maken doormiddel van "her"magnetisatie ?
Cycloon

Als ze niet op hun sterkste punt zijn wel, maar dat kan je alleen door het met een nog sterkere magneet te doen (bv een elektromagneet)

Terug naar “Natuurkunde”