Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Donker op aarde -> invloed op tijd / tijdsverloop?

Hallo,

na het lezen van enkele interessante posts kwam er een vraag in me op:

stel het zou donker zijn op aarde m.a.w. geen enkele vorm van licht.Zou dan buiten het feit dat het leven uit zou sterven,dit invloed zou hebben op de tijd,of het tijsverloop?

jurggen
Cycloon

Re: Donker op aarde -> invloed op tijd / tijdsverloop?

Ons tijdsysteem is gebaseerd op het ronddraaien van de aarde rond zijn as (en daardoor dus licht en donker wordt). Als de aarde op dezelfde snelheid blijft rondtollen gaat de tijd ook niet veranderen ... Eigenlijk kan de tijd niet veranderen, ook al staat de aarde plots stil (wat niet kan natuurlijk) want de mens heeft zelf de tijd gecreëert. Tijd in minuten, seconden ... is eigenlijk iets dat door de verbeelding, het verstand, van de mens is gemaakt, het is niet iets dat door de natuur is gemaakt ...
Anonymous

Welke factor/reden zou er dan wel nodig zijn om die tijd te beinvloeden zodat deze trager,sneller of 'nul'.

jurggen
Cycloon

Tijd is iets relatief en eigenlijk niet echt bestaande volgens mij ... Wij noemen het gewoon tijd maar deze tijd stop zetten zal je niet lukken :wink:
Anonymous

Maar wat heeft er dan voor gezorgt dat er tijd is.Heeft de mens gewoon op een bepaald moment gezegd(beseft) dat er iets nodig was als tijd.En wat is er dan nodig geweest voor dit besef van tijd?Waardoor zijn we ons bewust dat er iets als tijd moet zijn?

jurggen
StrangeQuark

jurggen schreef:Welke factor/reden zou er dan wel nodig zijn om die tijd te beinvloeden zodat deze trager,sneller of 'nul'.

jurggen
Einstein met zijn relativiteit heeft daar een aantal trucjes voor. Zodra jij in beweging bent gaat je tijd langzamer dan de mensen die stil staan. Dus zelfs als jij in de auto zit, en een vriend van je zit stil thuis, dan wordt jij minder snel oud dan die vriend. Als jullie dus oorspronkelijk op dezelfde leeftijd zouden 'moeten' overleiden, dan ga jij net iets later. (Fracties van nanosecondes welliswaar, maar toch).

Dus als je fracties van de lichtsnelheid gaat, dan wordt de tijd aanzienlijk trager. (Bijvoorbeeld, als je zo'n 260 000km/s gaat ,dan gaat je tijd ongeveer twee keer zo traag, en zou ik, als ik nu achter mijn pc zit, en jij met die snelheid, twee keer zo snel oud worden).

Je kan ook in de buurt van een zwart gat gaan zitten. Waar de zwaartekracht erg sterk is, daar gaat de tijd ook trager. Op de event horizon (de rand van het zwarte gat) staat de tijd ook stil, en mocht jij daar bijna zijn (en het overleven) dan staat jou tijd bijna stil, en gaat mijn tijd bijna oneindig snel. Dus wat voor jou een seconde lijkt, duurt voor mij bijvoorbeeld 100 000 jaar.

Tijd staat stil, voor jou, als je met de snelheid van hetl licht gaat, of op de event horizon staat van een zwart gat. Wil je dat voor de hele aarde bewerkstelligen, dan moet je de hele aarde, bij een zwart gat zetten, of met de snelheid van het licht laten gaan, maar dat is slecht voor de aarde, en er is niemand waarmee je je klok kan vergelijken.

Tijd voor iedereen in het universum versnellen zal je niet lukken, tijd blijft altijd relatief.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Cycloon

We zijn ons niet bewust geworden dat er plots iets als tijd was ... Ooit wou m'n afspraken maken maar m'n zag dat die moeilijk was, dus heeft ooit iemand een tijdsindeling gemaakt ... Dit door middel van een zonnewijzer. M'n gebruikte hiervoor de zon, vermits deze dagelijkse opkomt en verdwijnt had m'n al snel een 'dag' en daarna kon men indelingen maken in de cirkel (die kan je dan zien als de uren)

De tijd die wij kennen is een systeem om iets te meten, zoals je een lengte meet of een snelheid ... Een meter bestaat eigenlijk ook niet, het is iets dat we zelf gemaakt hebben om het ons makkelijker te make :wink:
StrangeQuark

En wat ik nog wou toevoegen, net toen Cycloon al gereageerd had (grom, grumbel, scheld :shock: ):

De wikipedia is je vriend!

Een mooie uitleg over hoe Tijds-dilatie (het vertragen van tijd) werkt, en hoe je er mee kan rekenen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
ZVdP

Maar bij tijdsdilatie merk je zelf niets van dat de tijd trager gaat. Alle bewegingen volgen trager op elkaar, dus ook je hersenen en krijg je dus het idee dat de bewegingen toch nog even snel opeen volgen als voorheen. En als je dus, theoretisch weliswaar, met de lichtsnelheid zou gaan, zou inderdaad de tijd stil staan, hier merk je niets van, omdat je gewoon niet meer kunt bewegen of denken, jijzelf bent dan compleet bewegingloos, buiten de voorwaartse beweging dan met de lichtsnelheid.
StrangeQuark

Maar bij tijdsdilatie merk je zelf niets van dat de tijd trager gaat. Alle bewegingen volgen trager op elkaar, dus ook je hersenen en krijg je dus het idee dat de bewegingen toch nog even snel opeen volgen als voorheen. En als je dus, theoretisch weliswaar, met de lichtsnelheid zou gaan, zou inderdaad de tijd stil staan, hier merk je niets van, omdat je gewoon niet meer kunt bewegen of denken, jijzelf bent dan compleet bewegingloos, buiten de voorwaartse beweging dan met de lichtsnelheid.
Als ik in een zwart gat zit, en jou opbel met mijn mobieltje, dan zal jij toch veel sneller gaan praten en het klinken voor jou, alsof ik in slow-motion praat.

@Jurggen: Tja, in de eerste plaats is het gewoon zo. :shock: . Volgens mij heeft het weer te maken met dat het licht amper uit het zwarte gat kan komen, dus op de event horizon staat het licht stil. Het licht moet voor jou altijd even snel gaan, dus als het bijna stil staat, dan moet jouw tijd ook bijna stil gaan staan.
Cycloon

Als ik in een zwart gat zit, en jou opbel met mijn mobieltje, dan zal jij toch veel sneller gaan praten en het klinken voor jou, alsof ik in slow-motion praat.

Haha, ik hoop dat je een goede provider heeft met een zendmast in dat zwarte gat :shock:
wkuipers

StrangeQuark schreef:Als ik in een zwart gat zit, en jou opbel met mijn mobieltje, dan zal jij toch veel sneller gaan praten en het klinken voor jou, alsof ik in slow-motion praat.
Haha, ik hoop dat je een goede provider heeft met een zendmast in dat zwarte gat :shock:
vodafone heeft een goede dekking.. ;)

Overigens moet ik zeggen dat het een heel leuk voorbeeld is.
Cycloon

Als je gsm signaal uit de aantrekkingskracht komt van dat zwarte gat is het inderdaad een goed voorbeeld :wink:
Anonymous

Maar uit wat bestaat licht dan eigenlijk.Deze materie heeft toch ook een masaa(neem ik aan)?Zal deze dsan niet oneindig zwaar zijn bij lichtsnelheid?

jurggen
Cycloon

licht bestaat uit fotonen, en deze zijn massaloos :wink:

Terug naar “Natuurkunde”