Anonymous
Artikelen: 0

Re: er is niets

Ik ben volledig eens met jouw maar ik begrijp niet dat sommige mensen dit niet inzien. Beste bewijs voor Gods bestaan is de werking van het menselijke lichaam, DIT KAN GEEN TOEVAL ZIJN!!!!!!
Anonymous

Wellicht moeten we het antwoord zoeken in de begrippen verleden, heden en toekomst.

Eigenlijk is alles wat je om je heen ziet een projectie van het verleden.

Om die projectie te bevestigen kun je allerlei handelingen uitvoeren om de juistheid van het verleden, dat iets in onze hersens heeft geprojecteerd, te bevestigen.

Elke stap, die we hebben gezet om het verleden te bevestigen hebben we dan afgelegd in het verleden. Elke stap die we nog moeten zetten om het verleden te bevestigen ligt op de rand van het heden en het schijnbare iets en grotendeels in de toekomst.

Het leven van de mens speelt zich daarbij grotendeels in het verleden en de toekomst af. De toekomst is daarna slechts een bevestiging of juist een ontkenning van het verleden. Daartussen bevindt zich de uiterst fragiele en onzekere lijn van het heden.

Het heden biedt ons eigenlijk niets. Ergo er is niets in het heden. Maar alles of iets ligt wel besloten in het verleden en het toekomstige verleden.
jeroentje

ik ken een meisje en die heeft zo een geloof(vraag me de naam niet) en dat geloof zegt dat er niets is

Als dat geloof zegt dat er niets is, wat is dat geloof dan? Ook het geloof is dan niets. Dat klinkt erg paradoxaal.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck
Ard

mensen hoe kunnen jullie zo praten terwijl alles op evewicht is gemaakt kijk maar hoe wij zijn gemaakt alles is gewoon perfect gemaakt de zon staat precies opafstand het regent als dat we niet was zouden we geen eens te eten hebben dus er is 1 die ons te eten geeft stel nou dat ze zon en de maan en ze sterren er niet waren dan hadden we niets te eten plus we zouden dood vriezen plus we zouden niets zien moet je naa gaan dat je ooit een blinddoek krijgt dan zou je niet eens kunnen lopen kijk hoe perfect alles is gemaakt en kijk naar je lichaam hoe het is gemaakt stel nou dat we geen gat hadden plasse of dat andere stel nou dat we geen tanden hadden we hebben e-moties alles denk je nou echt dat dit zomaar is nee!!!

Is dit écht één zin?????? En die moeten we allemaal begrijpen?? Zo'n zin bewijst eigenlijk dat er wel iets is. al waren het alleen maar gedachten. Ondertussen is de vraag nog niet beantwoord hoe dit geloof heet. Wellicht een eigen verzinsel? Heeft van Reusel dit al aan de betreffende vriendin gevraagt, of is die er niet?

Maar goed. Ondertussen is het leuk om ermee bezig te zijn. Lees bijvoorbeeld voor de bepaling van wat gedachten hierover de tractatus.

www.kfs.org/~jonathan/witt/ten.html Wie weet komt daar ook nog een aardige discussie uit...
Chriis

Het lijkt wel wat op het nihilisme.
Ard

Daarbij is er altijd nog wel iets, alleen ons handelen leidt tot niets en is ijdel. Het heeft geen doel. (en niemand die dat wil zien ook. 8) ) Ik denk toch dat het een eigen verzinsel is.
vanreusel simon

heb ondertussen achter de naam kunnen komen van het geloof en het is (zoals vele al zeiden) het nihilisme
ZonnTroLL

Niet niets zonder iets.. dus: niets is niet iets en iets is niet niets.

Er was ook eens een jongentje die geloofde echt dat hij een lijk was. Iemand vroeg hem: 'kunnen lijken bloeden?'

Waarop de jongen antwoorde:'natuurlijk niet.'

Dus ze testten dit even. De persoon gaf de jongen een prikje. Gevolg: hij bloedde. De jongen had als uitleg: Tiens, dus lijken kunnen toch bloeden..

Bestaat er hier een naam voor? Srr dat 'k niet bij het onderwerp blijf, ik wou dit even vertellen. :)
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Sado

heb ondertussen achter de naam kunnen komen van het geloof en het is (zoals vele al zeiden) het nihilisme
I beg to differ! De naam van dit 'geloof' is, mijns inziens, niet Nihilisme! Het Nihilisme is een doctrine die stelt dat het (menselijk) bestaan zonder waarde, reden of essentie is, en dat het onmogelijk is om hier uberhaupt een betekenis aan te geven. Dit heeft totaal niet te maken met het geloof dat er niets zou zijn.

Ik zou eerder neigen naar de Eleaten (de presocratische filosofen uit Elea als Parmenides en Zeno), die van mening waren dat alles een illusie is en dat verscheidene fenomenen als beweging en tijd niet kunnen bestaan. Parmenides omvatte dit in principe in één bekende zin: ex nihilo, nihil fit. M.a.w. uit niets komt niets voort. Als je echter naar wat 'modernere' filosofie neigt, kun je altijd proberen een boek van Berkeley te lezen, vooral zijn 'A treatise concerning the principles of human knowledge'. Hierin legt hij zijn immaterialisme voor, wat inhoud dat materie niet kan bestaan en dat alles wat wij waarnemen word aangestuurd door een hogere 'geest' (God).

Maar noem het alsjeblieft niet nihilisme!
Sylvester

Beste bewijs voor Gods bestaan is de werking van het menselijke lichaam, DIT KAN GEEN TOEVAL ZIJN!!!!!!
Wij vergeten vaak dat de evolutie er miljarden jaren over gedaan heeft. Wij mensen proberen met ons bescheiden verstand alles te beredeneren binnen een mensenleven.

Ik vind het menselijk lichaam helemaal niet perfect. Eigenlijk is het een krakkemikkig ding. Alles eraan kan kapot gaan.

Terug naar “Filosofie”