Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Bart
Artikelen: 0

Re: hoekversnelling van 2dimensionaal object

Ik durf niet met 100 procent zekerheid te zeggen of dit mag, maar het lijkt me wel.

Het is makkelijk te controleren. Het traagheidsmoment van 1 blokje (I5 / 4 = I) is gelijk aan

I = M (b - b0)(l - l0)[(b - b0)2 + (l - l0)2] / (b l)

waarbij b en l de breedte en hoogte zijn van het blokje en b0 en l0 de afstand tot het dichtsbijzijnde hoekpunt. M is de daadwerkelijke massa (omdat ik nog deel door (b l))
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
DC

Dan zijn we in ieder geval uit de rechthoeken... ik ga nog even alles netjes op een rijtje zetten voor mezelf en dan kijken hoe het met andere vormen zit :shock:

ik begin denk ik maar met een rechthoekige driehoek...
DC

Als je voor een rechthoek met het draaipunt in het midden een standaard formule hebt ( I = (hoogte^2+lengte^2)/12*totale massa ). Heb je er soms ook voor andere vormen want ik kan niets vinden, (behalve de circel met het draaipunt precies in het midden maar daar hebk niet veel aan)...

misschien een driehoek met het draaipunt precies in het midden met de afstanden a b c (de 3 lijnen)...

of een rechthoekige driehoek met de rechte hoek als draaipunt?

of een ruit met draaipunt in het midden...

Ik kan zelf nergens iets bruikbaars vinden...

plz help me...
Bart

DC schreef:misschien een driehoek met het draaipunt precies in het midden met de afstanden a b c (de 3 lijnen)...

of een rechthoekige driehoek met de rechte hoek als draaipunt?

of een ruit met draaipunt in het midden...

Ik kan zelf nergens iets bruikbaars vinden...

plz help me...
Dit zijn erg complexe dingen om uit te rekenen vanwege het transformeren van coordinaatsystemen. Ik zal kijken of ik het voor een gelijkzijdige driehoek kan uitrekenen, maar dit is een stuk moeilijker dan voor een balk of cirkel.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
DC

ok :shock:

waar heb je trouwens geleerd hoe je zulk soort dingen moet uitrekenen... op de universiteit, of al op de middelbare school?
Bart

DC schreef:ok :shock:  

waar heb je trouwens geleerd hoe je zulk soort dingen moet uitrekenen... op de universiteit, of al op de middelbare school?
Universiteit. Ik ben 4e jaars natuurkundige. :wink:
DC

Bart schreef:
DC schreef:ok :shock:  

Universiteit. Ik ben 4e jaars natuurkundige. :wink:
Okkie ;) ik ga naar 5wvo dus das nogal verschil ;)
DC

Ik heb weer eens veel zitten nadenken en proberen...

Ik kan nu elke willekeurige 3hoek uitrekenen, hoeft geen rechthoekige te zijn.

tis een beetje veel werk om alles uit te leggen maar het komt er op neer dat ik het via alle assen los doe, en dat je als je een driehoek en een as hebt, dat je de driehoek verdeeld in 2 stukken (stel x-as) dan neem je de breedte in % en dus dan krijg je een stuk van 0-100 en een stuk van 100-0 (vanaf de as getelt)..

dat stuk van 100-0 vergroot je de driehoek totdat hij bij de as komt en trek je er een rechthoek en een kleinere 3hoek vanaf zodat je diegene die je wilt berekenen overhoud.

van 0-100 moet je de inverse nemen zodat je weer 100-0 krijgt. dan reken je de inverse driehoek uit, en dan trek je die weer af van de rechthoek waarin de inverse en de gewone 3hoek precies passen.

en dan doe je dat voor de andere as ook...

PS. bij games bestaat alle objecten uit rechte lijnen, en alle objecten die uit rechte lijnen bestaan kun je in driehoeken verdelen, dus nu kan ik in iedergeval in 2d alles uitrekenen voor games... ;)

srry voor zeer onduidelijke uitleg ik ga binnenkort wel ff wat tekenen...

Edit: oh dan moet ik er wel bijzeggen dat als je een rechthoek om een rechthoekige driekhoek tekent dat je dan de afmetingen van die rechthoek gebruikt in deze formule: a=hoogte b=breedte en de rechthoek moet met 1punt op het draaipunt staan (dus voor 1 as uit te rekenen tegen de as aan :shock: )...

dan krijg je: Ix= a^3*b/12*m (bij een van 100-0) en Ix= a^3*b/4*m (bij 0-100)

omdat je het voor 1 as berekent steeds kun je gewoon van alles rechthoekige driehoeken maken... ;) (dat was een kleine edit toch? ;) )
DC

Afbeelding

Dat plaatje hierboven kun je de Ix mee berekenen, voor de Iy moet je hem precies andersom verdelen maar zelfde berekening dan...

(alles 1kgm^-2)

C-D=E

vorm rechts:

Ix(grote 3hoek) = A^3*C/12*m

Ix(kleine 3hoek onderin) = B^3*E/12*m

Ix(rechthoek) = B^3*D/3*m

Ix(deel 1 van 3hoek) = Ix(grote 3hoek) - Ix(kleine 3hoek onderin) - Ix(rechthoek)

Voor deel 2 van de 3hoek berekenen we de Ix(X) en dan trekken we die af van de rechthoek (X+2)...
DC

Ix(1)=61.5

Ix(2)=25.5

Ix= 87 kgm^-2
Bart

Even bij het begin beginnen. Rond welk punt draait de driehoek?
DC

De rode, maar het gaat alleen om de specifieke as die je uitrekent, daarom is het ook mogelijk :shock:

Terug naar “Natuurkunde”