Als je de as zuiver laat draaien belast je die lagers zelfs helemaal niet. Maar zolang er geen antwoord komt op de vragen in deze topic of in jouw vorige (
http://www.wetenscha...graden-draaien/), kan er ook niemand een zinnig antwoord geven.
Ik weet (nog) niet hoe groot de belastingen zijn die op de lagers zullen werken. Er zullen zowel radiale als axiale krachten op de lagers werken. Radiale krachten omdat de roterende beweging aangestuurd moet worden (maar deze krachten zijn kleiner) en deels van de schoepen, omdat het gewicht niet gelijkmatig wordt verdeeld. Maar vooral axiale krachten omdat de schoepen (zie ander topic) een gewicht van 50kg naar beneden gericht zullen krijgen. Verder heb je het volgende gevraagd: “Wat moet er juist draaien? de schoepen of de assen met die schoepen?” In principe maakt het niet uit, maar ik heb ervoor gekozen om de assen met de schoepen te laten draaien, omdat dit me beter te realiseren leek.
Glijlagers zien er ook niet uit zoals je die getekend hebt, die moeten in een huis komen. Bronzen bussen dan weer wel, en die zijn eventueel meer geschikt hiervoor. Glijlagers zijn niet alleen "niet bijzonder geschikt om axiale krachten op te vangen", ze kunnen geen enkele axiale (component van een) kracht opvangen. Daarvoor dient dat huis, en dat heb je niet in een plaat.
Als je glijlagers googled krijg je wel dat soort lagers (en bronzen bussen), vandaar dat ik dat dacht. Omdat glijlagers niet geschikt zijn om axiale krachten op te vangen, kan ik deze dus het beste niet gebruiken?
Stel: je zet jouw constructie met de as horizontaal en je gaat nu staan op het stuk van de as dat uit steekt. Je belast de boel nu radiaal. Duw je de as door de opening van de lagers heen, belast je de boel axiaal.
Plaatje Als ik het goed begrijp: de boel draait zeer traag en er zit 50kg staal op dat de boel axiaal belast omdat de as verticaal staat. Geen bijzonder complex verhaal dus.
Door dit plaatje zat ik in de war:
http://www.pneumatica.be/hydraulica/axiaal-radiaal.htm De as dient ook aangestuurd te worden om te kunnen roteren, hierdoor wordt de as toch ook radiaal belast. Maar de grootste belasting zal inderdaad axiaal zijn door de belasting van 50kg die naar beneden gericht staat. Deze belasting staat niet helemaal loodrecht naar beneden, omdat het gewicht niet gelijkmatig wordt verdeeld (zie foto ander topic), waardoor het lager ook hierdoor deels radiaal zal worden belast.
Goed. Je bent HBO'er en hebt voldoende boeken, databases en ouderwetse bibliotheken tot je beschikking om er nu wat van te kunnen maken lijkt me, succes
Ik ben weliswaar HBO-er en heb weinig problemen met wiskunde, natuurkunde, sterkteleer etc, de meer theoretische vakken. Maar op praktisch gebied, zoals het lageren van een as, heb ik nog heel veel te leren. Ik weet ook even niet hoe ik verder moet. Ik ben me nu aan het verdiepen over verschillende soorten lagers, het lijkt me dat een lagerblok goed kan werken? Twee van zulke blokken:
En deze dan nog verticaal te fixeren?