Beste Vrienden en Vriendinnen,
Vroeger - tijdens nachttochten, bij de scouts - bepaalde wij onze weg, aan de stand van de Maan; een berekening; en ons uurwerk, maar ik weet niet meer hoe?
Kan iemand mij helpen?
Dank u!
De Ster
Beste Shimmy,shimmy schreef:Bij nieuwe maan wordt het inderdaad lastig. Toch denk ik dat de maan heel wat vaker te zien is dan de poolster die helemaal niet zo'n hoge intensiteit heeft. De maan prikt probleemloos door lichte bewolking en heiigheid, zelfs bij zwaardere bewolking kan je vaak toch nog inschatten in welke hoek de maan staat.
@Frank: zo iets?
Als het volle maan is kun je het volgende doen met een wijzerplaathorloge: 1Vroeger - tijdens nachttochten, bij de scouts - bepaalde wij onze weg, aan de stand van de Maan; een berekening; en ons uurwerk, maar ik weet niet meer hoe
Je hebt daar die techniek toch niet nodig? Er zijn meer dan genoeg websites en programma's (Stellarium bijvoorbeeld) waar je dit gemakkelijk mee na kan gaan.De Ster schreef:Ik wou dit bewijzen aan de hand van de techniek, die wij vroeger toepaste.
Weet hier iemand een antwoord op?
Dank je,jkien schreef:Als het volle maan is kun je het volgende doen met een wijzerplaathorloge: 1
- Houd het horloge voor je als een kompas.
- Houd een stokje verticaal naast het horloge zodat zijn schaduw (in het maanlicht) over het midden van het horloge valt.
- Draai het horloge zodanig dat de schaduw de bissectrice is van de urenwijzer en de 12-uur indicatie op de wijzerplaat.
- 12 uur wijst nu naar het zuiden, en 6 uur wijst naar het noorden.
Als je hetzelfde recept toepast bij de maan in het laatste kwartier dan wijst 12 uur naar het oosten.
(zelfde principe als het maankompas van Shimmy)
Als je in de onderstaande regel uit bericht #3 klikt op "zo iets?" dat kom je terecht op de webpagina over het maankompas:- Waar vind ik het maankompas van Shimmy?)
@Frank: zo iets?
Dank je shimmy,Als je in de onderstaande regel uit bericht #3 klikt op "zo iets?" dat kom je terecht op de webpagina over het maankompas:
Tja... het gaat meer om de theorie denk ik zoFrank Duster schreef: ↑vr 23 mar 2012, 17:33
Het beste is om voor 3-5 euries een kompasje te kopen. Je hebt ze ook al in aanstekers.
Ik ben blij en dankbaar met 'Stellarium'. Nu kan ik steeds de hemellichamen zien, zowel over dag als 's nachts, met of zonder wolken.Je hebt daar die techniek toch niet nodig? Er zijn meer dan genoeg websites en programma's (Stellarium bijvoorbeeld) waar je dit gemakkelijk mee na kan gaan. Het klopt dat de maan op 15 maart niet in de buurt van Venus en Jupiter te zien was.