http://www.barrystir...m/footprint.jpg
- footprint 2087 keer bekeken
hier een plaatje van een Amerikaan, die zich veel bezig heeft gehouden met de Ford/Firestone-affaire, waarin sprake zou zijn van lage drukadviezen, maar Firestone heeft in het stof moeten bijten, en van bepaalde fabrieken banden moeten omruilen. Maar dit terzijde.
Reken ik uit met de algemeen in Europa gebruikte formule dan kom ik op de volgende load%.
Dit is mijn eigen inbreng, en is wat het werkelijk gewicht is van het gewicht waar de druk op berekent wordt.
In het plaatje op de zelfde plaats.Passenger-tire geeft maximum load bij 2,4 bar/35 psi volgens Amerikaans systeem
Druk | vrachtcapaciteit | 44% van max load| 78% van max load
druk | % van max load |< L% van % vrc | << L% van vrachtcapaciteit
3,1bar|...123 %...............| = 35% van 123%| =63% van 123%
2,1bar|.....90%................| = 49% van 90%.| =87% van 90%
1,1bar|.....54%................| = 81% van 54%..| = 144% van 54 %
Mogelijk wat verwarrend, maar boven 100% L% betekent dat er meer oppervlak op de weg staat, en daardoor meer invering van de band, dan tot de referentiesnelheid van 160km/u geen schade aan de band(wangen) geeft.
De geringe verkleuringen in het plaatje schat ik in als toelaatbaar , en nouwelijks randslijtage te geven, maar mogelijk zit ik er naast, maak je eigen inschatting daarover.
Nergens is in het midden meer druk dan aan de randen, dus middenbaanslijtage, ondanks de vaak lage Load%, wat je zou verwachten bij relatief laag gewicht of hoge druk.
Lengte van het oppervlak is vaak korter dan de breedte,maar moet je zien als in de rijrichting gemeten , breedte dwars daarop.