Bartjes
Artikelen: 0

Re: Fotonen en hun massa

Ik was al bang dat het ingewikkeld zou worden. Ontstaat er als een deeltje (foton) en de gravitatiewerking zich precies even snel voortbewegen ook niet iets als een schokgolf?
eendavid

De intensiteit daarvan is dan nul, zie hier. Er is een verschil tussen cherenkov-fenomen en het sound barrier schokgolf-fenomeen. In tegenstelling tot een vliegtuig met geluidsgolven, zendt een elektron dat met constante snelheid beweegt normaal geen straling uit. Het is maar zodra de snelheid groter is dan de lichtsnelheid dat er elektromagnetische golven worden uitgestraald. En de intensiteit van deze straling is continu: maar een heel klein beetje als het elektron maar een klein beetje sneller gaat dan de lichtsnelheid in het medium.
Bartjes

Dank, maar dat is niet waar ik op doel. Het gaat mij niet om deeltjes in een medium en cherenkov-fenomenen, maar om verschijnselen in vacuüm. Om het probleem even heel kort door de bocht voor te stellen:

We hebben een foton dat zich in vacuüm met de lichtsnelheid voortbeweegt.

Om nu een gravitatiewerking uit te oefenen op een object dat zich in de voortbewegingsrichting nog vóór het foton bevindt zou daar een graviton heen moeten worden gestuurd. Maar ook gavitonen kunnen - naar we aannemen - niet sneller dan het licht. Dus zou er in voorwaartse richting geen gravitatiewerking zijn? Is er dan een versterkte gravitatiewerking zijwaarts en achterwaarts?

Excuses voor mijn lompe voorstelling van zaken. Jammer genoeg is mijn kennis niet toereikend om dit zelf theoretisch uit te werken.
eendavid

Het is me, als voorgaande geen antwoord levert, nog steeds niet duidelijk wat je bedoelt. Wat is precies het verschil, behalve dat het andere deeltjes zijn, van de situatie die jij beschrijft met deze van een elektron dat in een medium beweegt, precies aan de lichtsnelheid in dat medium?
Bartjes

eendavid schreef: zo 15 apr 2012, 13:14
Het is me, als voorgaande geen antwoord levert, nog steeds niet duidelijk wat je bedoelt. Wat is precies het verschil, behalve dat het andere deeltjes zijn, van de situatie die jij beschrijft met deze van een elektron dat in een medium beweegt, precies aan de lichtsnelheid in dat medium?
Het verschil zit hem daarin dat de lichtsnelheid in vacuüm een absolute bovengrens vormt. Vandaar de relativistische effecten die in de buurt van de lichtsnelheid optreden. Ik stel mij het volgende voor:

Een foton in vacuüm beweegt zich met de lichtsnelheid. Omdat we aannemen dat ook gravitonen (de gravitatiewerking) zich met de lichtsnelheid uitbreiden zouden de gravitonen (de gravitatiewerking) in de bewegingsrichting van het foton dan niet van het foton kunnen loskomen: ze kunnen immers niet sneller dan het foton. Er ontstaat dus in voorwaartse richting een opeenhoping van gravitonen (concentratie van de gravitatiewerking), een soort van schokgolf. Op afstand zou er nog niets van het foton te merken moeten zijn, maar dichtbij ineens veel meer dan op grond van de massa/energie van het foton te verwachten was.
eendavid

Een niet-versnellend foton zendt geen reële gravitonen uit.

En nogmaals: in kan perfect in je verhaaltje 'foton in vacuum' door 'elektron in een dielekticum' en 'graviton' door 'foton' vervangen. Ook daar is het goedgekend dat er geen schokgolf optreedt. Zie Frank-Tamm.
Bartjes

Het gaat me boven de pet. Mijn voorstelling zal wel te simpel zijn, anders was een dergelijke schokgolf in de literatuur ook wel bekend geweest. Ik laat het verder maar rusten.

Terug naar “Relativiteitstheorie”