eendavid schreef: ↑zo 15 apr 2012, 13:14
Het is me, als voorgaande geen antwoord levert, nog steeds niet duidelijk wat je bedoelt. Wat is precies het verschil, behalve dat het andere deeltjes zijn, van de situatie die jij beschrijft met deze van een elektron dat in een medium beweegt, precies aan de lichtsnelheid in dat medium?
Het verschil zit hem daarin dat de lichtsnelheid in vacuüm een absolute bovengrens vormt. Vandaar de relativistische effecten die in de buurt van de lichtsnelheid optreden. Ik stel mij het volgende voor:
Een foton in vacuüm beweegt zich met de lichtsnelheid. Omdat we aannemen dat ook gravitonen (de gravitatiewerking) zich met de lichtsnelheid uitbreiden zouden de gravitonen (de gravitatiewerking) in de bewegingsrichting van het foton dan niet van het foton kunnen loskomen: ze kunnen immers niet
sneller dan het foton. Er ontstaat dus in voorwaartse richting een opeenhoping van gravitonen (concentratie van de gravitatiewerking), een soort van schokgolf. Op afstand zou er nog niets van het foton te merken moeten zijn, maar dichtbij ineens veel meer dan op grond van de massa/energie van het foton te verwachten was.