JosSmits
Artikelen: 0

Antibiotica-resistentie

Hallo,

Ik en mijn partner willen ons profielwerkstuk houden over resistente bacteriën. Nou is dit natuurlijk een lastig onderwerp om een practicum bij te verzinnen, al kwam ik op het forum het volgende topic tegen:

http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/132344-evolutie-practicum/page__p__636181__hl__antibiotica__fromsearch__1#entry636181

Wat ik me echter afvraag is wat voor een veiligheidsmaatregelen je moet nemen wil je dit experiment kunnen doen? Ik vermoed namelijk dat je dat niet in de EXO ruimte kan doen.

Verder hebben we ook gelezen of ESBL producerende bacteriën. Zou het mogelijk zijn om aan los ESBL te komen? En daar dan mischien proefjes mee te doen? ( kijken welke soort antibiotica daardoor wordt afgebroken ).

Of heeft iemand hier een beter idee voor een leuk practicum voor ons profielwerkstuk?

Bij Voorbaat dank

Jos Smits
Gast034

Re: Antibiotica-resistentie

Ik weet niet wat een EXo-ruimte is, maar denk dat het niet gaat lukken. Hiervoor denk ik dat je contact op moeten nemen met bv een universiteit. mogelijk kunnen ze je helpen. Al weet ik niet of ze hiervoor tijd hebben.

Btw.. lijkt me sowieso een lastig onderwerp om met practica te onderzoeken.
Themisto

Re: Antibiotica-resistentie

Ik denk dat je wel een bünsenbrander hebt in jullie practicaruimten dus je kan dit gerust doen. Je moet alleen rekening houden met de aanschaf van media, antibiotica, petrischalen etc. en natuurlijk hoe je steriel moet werken en enten.

Ik zou eens bij een microbiologisch laboratorium of school/onderzoeksinstellingen die te maken hebben met microbiologie vragen naar niet-pathogene bacterie-stammetjes die makkelijk te kweken zijn (met evt. de benodigde media om de bacteriën op te kunnen groeien).

Of wat je ook kan doen is dat je één kweekmedium maakt (bijv. 2xTY medium met agar en deze in een petrischaal laten stollen) er je hand op drukt of een object, oppervlakte, voedingsmiddel etc. en kijken welke bacteriën er op groeien... dan kan je een aantal kolonies selecteren en die onderzoeken op antibiotica resistentie.

Onderzoeken op antibiotica resistentie doe je door de bacteriën te laten groeien in vloeibaar kweekmedium met verschillende concentraties aan antibioticum en dan controleren bij welke concentraties ze wel/niet groeien (kweekmedium wordt troebel als ze er kunnen groeien).

Ik zal niet gedetailleerd uitleggen hoe je kweekmedia maakt, bacteriën kunt laten groeien etc. dit is zeer makkelijk op te zoeken. Maar je moet even goed kijken waar je je informatie vandaan haalt en je aanpak bespreken en de mogelijkheden. Je zult materiaal aan moeten schaffen, dus als ik jou was zou ik kijken wat er al op jullie school aanwezig is en hoeveel geld er mag besteed worden om dit uit te voeren.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”