Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
mcfaker123
Artikelen: 0

Is gas hetzelfde als damp?

Hoi,

Is gas hetzelfde als damp of niet?

Bedankt!
Drieske

Re: Is gas hetzelfde als damp?

Geef eens aan wat je zelf denkt? En waarom je dat denkt uiteraard.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
Benm

Tja, het is een beetje een taalkwestie eigenlijk.

Over het algemeen noemt men, denk ik, een gas een damp wanneer de temperatuur lager is dan het kookpunt van dat gas. In die zin heb je in de atmosfeer dus waterdamp, stikstofgas en koolzuurgas.

Qua eigenschappen is er geen verschil tussen en gas en een damp.
Victory through technology
choco-and-cheese

Benm schreef:Tja, het is een beetje een taalkwestie eigenlijk.

Over het algemeen noemt men, denk ik, een gas een damp wanneer de temperatuur lager is dan het kookpunt van dat gas. In die zin heb je in de atmosfeer dus waterdamp, stikstofgas en koolzuurgas.

Qua eigenschappen is er geen verschil tussen en gas en een damp.
Ooit gehoord van het kritisch punt?

Bij een damp is er sprake van een dynamisch evenwicht tussen de dampfase-vloeistoffase en doet zich o.a. voor bij het koken of bij een destillatie. Dan geldt natuurkundig de wet van Clausius-Clapeyron om de dampdruk te berekenen.

Bij een gas is het kritisch punt reeds bereikt. Gevolg = alle deeltjes zitten nu in één fase, namelijk de gasfase. Alleen dan mag je de ideale gaswet toepassen om de druk te berekenen.

Dus een damp ≠ gas in de strikte zin.
Benm

Ik zie het toch meer als iets taalkundigs. Gemiddeld genomen zal men accepteren dat lucht waterdamp bevat, maar in een gemiddelde kuub lucht hier in de kamer zit geen vloeibaar water, dus zit alles in 1 fase.

Problematisch is de woordenboek-defintie:

damp de; m -en

1 opstijgende vochtdeeltjes; wasem

2 gasvormige massa; rook

Als je dat hanteert bestaan de waterdruppeltjes in wolken dus ook uit damp, al zou ik de zelf toch echt als vloeitstof bestempelen.
Victory through technology
choco-and-cheese

Benm schreef:Ik zie het toch meer als iets taalkundigs. Gemiddeld genomen zal men accepteren dat lucht waterdamp bevat, maar in een gemiddelde kuub lucht hier in de kamer zit geen vloeibaar water, dus zit alles in 1 fase.

Problematisch is de woordenboek-defintie:

damp de; m -en

1 opstijgende vochtdeeltjes; wasem

2 gasvormige massa; rook

Als je dat hanteert bestaan de waterdruppeltjes in wolken dus ook uit damp, al zou ik de zelf toch echt als vloeitstof bestempelen.
De vraagsteller heeft het hier niet over taalkunde of over scheikunde, wel over natuurkunde. Het Molier-diagram geeft een antwoord op je vraag.

De waterdamp die in de lucht zit is onverzadigd en het dynamisch evenwicht tussen damp-en vloeistofdeeltjes geldt in dit geval niet (alles is in één fase aanwezig).

Bij wolken geldt dat er zowel water aanwezig is in de dampfase als in de vloeibare fase en is er dus sprake van een dynamisch evenwicht tussen vloeistof-damp. Wat je ziet in een wolk zijn inderdaad waterdruppeltjes in de vloeibare fase-->wat je niet ziet is de waterdamp. Nu geldt de wet van Clausius-Clapeyron met Antoine parameters voor de bepaling van ΔvapH bij die heersende temperatuur. ΔvapH is immers temperatuurafhankelijk en wordt in databoeken meestal getabelleerd bij het kookpunt van die vloeistof.

Rookdeeltjes zijn geen damp en ook geen gas, dit zijn colloïden en is iets helemaal anders.

Dus natuurkundig gezien is een damp geen gas.
Jan van de Velde
Moderator

Verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
blaft

Ik heb het als volgt geleerd:

Een damp komt van een vloeistof dewelke een kookpunt heeft boven de 20°C bij normale atmosferische druk en een gas komt van een vloeistof met een kookpunt eronder.
tempelier

Bij een damp kan de stof onder de zelfde druk en temperatuur ook als vloeistof voorkomen.

Bij een gas kan dat niet.

Mij is vroeger geleerd door een van mijn eerbiedwaardige leermeesters dat:

als men de een damp opwarmt dat op het moment dat het in een gas over gaat vaak de brekings index verandert.

Ik weet niet of hij daar gelijk aan had, ik ben het nooit meer tegengekomen.

(eerlijkshalve: ik heb er ook nooit echt naar gezocht)
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
choco-and-cheese

kooklus paint
kooklus paint 3606 keer bekeken
tempelier schreef: za 24 mar 2012, 19:59
Mij is vroeger geleerd door een van mijn eerbiedwaardige leermeesters dat:

als men de een damp opwarmt dat op het moment dat het in een gas over gaat vaak de brekings index verandert. Ik weet niet of hij daar gelijk aan had, ik ben het nooit meer tegengekomen.

(eerlijkshalve: ik heb er ook nooit echt naar gezocht)
Niet vaak, wel altijd. De brekingsindex van een gas is net een tikkeltje hoger dan 1, bijvoorbeeld 1,0054 en afhankelijk van welke golflengte je door het medium stuurt. Bij een verzadigde damp (vloeistof en damp zijn in evenwicht met elkaar) zal de afbuiging van het licht veel meer uitgesproken zijn...

Ter illustratie is hier een kooklus in de bijlage toegevoegd oppervlakte onder de blauwe lijn = vloeistof fase

Alles boven de rode lijn = gasfase

Tussen de blauwe en rode lijn = dampfase

Terug naar “Natuurkunde”