Gld
Artikelen: 0

Zwevende spanning

Beste

Onlangs heb ik les gekregen over het begrip zwevende spanning. De leerkracht toonde dit aan door met een voltmeter één pin met de aarding te verbinden en een andere midden in een contactorschakeling te plaatsen( De contactor was niet bekrachtigd). Hij mat daar een spanning van circa 30V en noemde dit zwevende spanning. Ik kan echter nog altijd niet vatten waar die spanning juist vandaan komt. Iemand die dit principe wat meer kan verduidelijken?

Groeten

Gld
king nero

Re: Zwevende spanning

Ik hoop dat hij er dan ook een lamp heeft over gezet om aan te tonen dat die 30V eigenlijk "niet bestaat".

Draden nemen spanning van elkaar over dmv. hun capacitief gedrag.

Eén van de eerste regels bij zowat alles is: "weet wat je meet".

Er zal wel iemand de volledige en meer correcte uitleg komen geven... en die moet je op google ook wel vinden denk ik.
Gld

Nee, maar hij heeft er wel bijverteld dat je er niks mee bent. Het is vooral belangrijk als je foutmetingen doet, dat je moet weten dat de spanning die je meet zwevend kan zijn. Vanwaar deze spanning echter komt is mij een raadsel?
klazon
Pluimdrager

In onze leefomgeving zwerven allerlei elektrische velden rond, voornamelijk veroorzaakt door het elektriciteitsnet. Die zorgen ervoor dat allerlei metalen objecten een elektrische spanning hebben t.o.v. de omgeving.
RES

Was het een digitale voltmeter? Die hebben nl. enorme hoge ingangsimpedantie, er hoeft maar een aantal nA te lekken via die contactor en je meet het potentiaal. Of afstand contacten zitten zo dicht op elkaar dat de lucht als diellectricum werkt. Of is het een elektronische contactor, dus zonder spoel/relais? Als je een weerstand van bijvoorbeeld 50kOhm neemt en die naar massa/aarde, dan is die zwevende spanning er niet meer als het goed is (dan wordt lekstroompje naar aarde afgevoerd via weerstand)

Terug naar “Elektrotechniek”