Voor een ander doel heb ik in een excell spreadsheet een lijst gemaakt met de verhouding tussen koordlengte en cirkelbooglengte voor met een halve graad conushoek oplopende lijst . Dit omdat ik het andersom ook niet kon berekenen.
In deze lijst zoek ik nu met vergelijken en index naar de juiste conushoek bij een bepaalde verhouding tussen de koordlengte en cirkelbooglengte. Heb je deze conushoek ( als ik daar het juiste woord voor gebruik, dan kun je de staal en daarna de doorhanging uitrekenen .
Bij mij was de koordlengte variabel, maar in jouw situatie is de cirkelbooglengte variabel.
Moest eers naar radialen werken en kwam er zo achter dat je zo beter inzicht krijgt in de verhoudingen. Heb je een radiaal dan is de cirkelboog precies de staal , de koordlengte is dan de sinus van een radiaal dus verhouding halve koordlengte /cirkelbooglengte = halve koordlengte /staal, want je moet met de halve hoek werken om zo de doorhanging uit te rekenen.
Zal het spreadsheet bijvoegen, is een rommeltje geworden , maar scrol naar beneden voor tekening en lijst.
Heb voor dit doel ook methode gevonden om uit de segmenthoogte (H) en halve koordlengte (K) de staal te berekenen
eindformule is geworden ( ( K^2/H^2)/2H ) +H=R(straal) kan mischien ook van pas komen
Dit alles losstaand van of je niet beter een parabool of cosinushyperbolicus kunt gebruiken voor je doel