Anonymous
Artikelen: 0

Twee zwarte gaten?

Heb ik het goed als ik zeg dat zwarte gaten ook bewegen?Mijn vraag is nu deze:wat gebeurt er als twee zwarte gaten elkaar nauw passeren(beide komen binnenin elkaars schwarzschildiamter,of hoe je het ook noemt)?

jurggen
Micheltje

Re: Twee zwarte gaten?

jurggen schreef:Heb ik het goed als ik zeg dat zwarte gaten ook bewegen?Mijn vraag is nu deze:wat gebeurt er als twee zwarte gaten elkaar nauw passeren(beide komen binnenin elkaars schwarzschildiamter,of hoe je het ook noemt)?

jurggen
Ik dacht dat ze zouden samensmelten tot 1 zwart gat met een eventhorizon die groter is dan de som van beiden. Stephen Hawking had daarmee een doorbraak dacht ik.
Cycloon

Dus het ene gat gaat het andere niet opslorpen als het ware ?
Micheltje

Ik denk het wel maar ook dat zal weer afhankelijk zijn van de massa van elk zwart gat en dergelijk. Ik zei het omdat ik dat gelezen heb in een boek van Stephen in de situatie van botsen. Passeren lijkt me dat ook wel te veroorzaken, zeker binnen de waarnemingshorizon
Cycloon

Achja, zwarte gaten zijn echt wel vreemde dingen, maar vind het vaag hoe ze al die berekeningen enzo kunnen staven ... Er zijn toch niet echt zwarte gaten die ze echt kunnen onderzoeken ? Of zijn er zo wel :shock:
Micheltje

Achja, zwarte gaten zijn echt wel vreemde dingen, maar vind het vaag hoe ze al die berekeningen enzo kunnen staven ... Er zijn toch niet echt zwarte gaten die ze echt kunnen onderzoeken ? Of zijn er zo wel   :shock:
Aangezien de natuurwetten overal hetzelfde zijn kunnen ze deze ook toepassen op zwarte gaten. Speciale en algemene relativiteit en bijvoorbeeld de thermodynamica. Je krijgt alleen bij de combinatie van kwantummechanica en relativiteit vage antwoorden die nergens op slaan. Sommige wetten werken wel, maar niet in hun extreemste vorm. Dat is 1 van de doelen van de geunificeerde theorie die alles moet gaan beschrijven.

Zwarte gaten kunnen wel indirect geobserveerd worden. Hun effect op de zwaartekracht, emissie van X-rays etc.
Cycloon

Ok versta het volkomen :shock:
Anonymous

Het zwarte gat die de meeste gravitatie(energie) bezit zal het andere dus opslorpen en in kracht toenemen...

jurggen
Micheltje

jurggen schreef:Het zwarte gat die de meeste gravitatie(energie) bezit zal het andere dus opslorpen en in kracht toenemen...

jurggen
Maar niet gelijk aan 1+1=2 ... Stephen Hawking stelt dat de eventhorizon groter wordt dan de som van beide.
Iwerke

euhm maar bewegen zwarte gaten nu?

ik dacht dat deze alleen maar na verloop van tijd groter en groter werden....
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_
Anonymous

jurggen schreef:

Het zwarte gat die de meeste gravitatie(energie) bezit zal het andere dus opslorpen en in kracht toenemen...

jurggen

Maar niet gelijk aan 1+1=2 ... Stephen Hawking stelt dat de eventhorizon groter wordt dan de som van beide.[quote]

ja,ik had m'n zin beter moeten formuleren.Ik had,dacht ik toch ,gelezen dat zwarte gaten bewegen....

jurggen
Micheltje

Waarom zouden zwarte gaten niet bewegen?
Anonymous

Wel dat zei ik toch hoor,logisch gezien zou elk hemelichaam moeten bewegenHet zou toch niet mogelijk zijn dat zwarte gaten niet bewegen?

jurggen
Micheltje

jurggen schreef:Wel dat zei ik toch hoor,logisch gezien zou elk hemelichaam moeten bewegenHet zou toch niet mogelijk zijn dat zwarte gaten niet bewegen?

jurggen
Het was ook niet bedoelt als tegenstrijdigheid :shock: Meer in de zin van 'ok, ze bewegen, waarom zouden ze dat eigenlijk niet doen?'. Gewoon om wat argumenten van beide kanten te krijgen. Zelf denk ik dat ze , ondanks ze een grote verstoring van ruimtetijd zijn, ze toch 'normaal' bewegen. De verstoring verplaatst dan gewoon. Punt is dat ik hier niet genoeg kennis van heb om het definitief te bewijzen met argumenten, wiskunde of dergelijk.

Iemand die dit even kan toelichten?
Iwerke

heb het even opgezocht op google (is wel in het Engels)

http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/teachers...ine/page26.html

hier staat dat zwarte gaten wel degelijk bewegen.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Terug naar “Ruimtefysica”