Tonno schreef:Misschien is het verschijnsel van
roodverschuiving een van de belangrijkste argumenten voor de oerknaltheorie, maar dit werpt bij mij twee vragen op:
-waarom gaan we ervanuit dat de aardse wetten/verschijnselen overal (metaaards, melkwegstelsel, metamelkwegstelsel, universeel, ..) homogeen gelden?
Omdat de theorieën die wij hier stellen en testen, overeenkomen met de verschijnselen die wij in de ruimte tegenkomen. Hieruit kunnen we bepaalde verschijnselen koppelen aan 'theorieën'. Bijvoorbeeld, de zwaartekrachttheorie van Newton beschrijft dat in een vacüum alle objecten even snel naar 'beneden' vallen. Dit hebben ze getest met een veer en een hamer op de maan en daar was het antwoord, die overeenkwam met de voorspellingen. Het probleem bij astronomie is dat het grootste del speculatief is en alleen gebaseerd is op waarnemingen met een telescoop. Het mooie aan wetenschap is dat verschijnselen worden beantwoord door theorieën die zodanig, met de tijd mee, steeds iets verbeterd worden en daardoor een beter beeld geven van ons heelal.
-waarom zou de verschuiving aanduiden op een 'uitdijing" eerder dan op een ecliptisch vlak waarbinnen de waargenomomen object x in een baan om object y draait?
Omdat ze bij een heleboel sterren die metingen hebben gedaan en daaruit bleek dat het grootste percentage, zo'n 80% van ons af bewoog, hieruit pasten ze dat aan in het model dat ze toen van de kosmos hadden. Hieruit concluderend dat sterrenstelsels, van ons afbewogen, konden ze stellen dat er een uitdijing was.
Ik kan je natuurlijk nog veel meer vertellen, maar hier wil ik het graag bij laten, als jij nog meer wilt weten, kun je het boek 'De Oerknal' van Simon Singh het beste lezen. Hier leer je de astronomie door de jaren heen kennen en wordt je tevens langzamerhand ingeleid in het oerknalmodel..
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.