Ik zie niet in hoe de vullingsgraad tijdens de aanzuigslag kan verhoogd worden door tijdens de compressieslag gedurende enkele krukasgraden de inlaatklep open te laten. Dat wordt terloops vermeld zonder meer in de cursus maar ik ben nog niet mee waarom.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Je moet je voorstellen dat bij een bepaalde rpm het gas gedurende de inlaatslag steeds sneller en sneller naar binnen komt stromen. Als je precies op het onderste dode punt de zuiger zou bevriezen bezit het gasmengsel nog steeds impuls, de instroom zou nog een korte tijd door gaan totdat de druk in de zuiger uiteindelijk de stroomrichting keert.
Het zelfde gaat in mindere mate op als de zuiger niet wordt bevroren. Ook in het eerste deel van de compressie slag is er nog steeds instroom mogelijk.
De duur van deze instroom na passeren van het onderste dode punt is natuurlijk maar kort, maar niet onbelangrijk voor de klep timing bij het optimaal laten draaien van de motor. Probleem is verder dat de relatieve duur afhankelijk is van het rpm. Bij hoger rpm zou je dus meer graden na odp op je nokkenas met een open signaal willen hebben.