Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Benm
Artikelen: 0

Re: Waarom links en rechts in politiek?

Bartjes schreef: do 19 jan 2012, 13:27
Daar kan ik me in vinden. Ik heb zelf een aantal debatten bijgewoond over de postmarkt, en daarbij heeft de PVV het steeds opgenomen voor de postbode, hoewel dat niet past bij hun liberale denkbeelden over de vrije markt. Maar het past weer wel bij hun populistische koers en conservatisme. Partijen als de SP en de VVD zijn in zulke zaken veel consistenter. Naarmate partijen meer afstand nemen van de klassieke posities wordt de links/rechts tegenstelling ook minder bruikbaar voor de typering van politieke partijen.
In hoeverre de PVV voor economische vrijheid is vind ik eigenlijk lastig in te schatten, maar dat daargelaten maakt het wel een punt dat het indelen in grafiekjes aanzienlijk bemoeilijkt:

Inconsequente standpunten.

Zo kun je natuurlijk best een partij hebben die voor strenge regelgeving is waar het om milieu gaat, maar voor weinig regelgeving op de arbeidsmarkt. Die standpunten staan haaks op elkaar waar het gaat om economische vrijheid. Je zou daar natuurlijk een soort gemiddelde van kunnen maken, maar dat maakt de diagrammen onbruikbaar: als je op basis van de grafiek voor die partij kiest in de veronderstelling dat door de lage economische vrijheid je niet ontslagen mag worden kom je bedrogen uit.
Victory through technology
Bartjes

Met als enige indeling links/rechts kom je er in onze tijd niet meer, dat is duidelijk. Wellicht kan je beter voor een aantal fundamentele kwesties aangeven waar een partij staat. Mijn punt is enkel dat partijen wel ergens voor moeten staan. Het is een illusie dat politieke problemen in een vrije discussie van onafhankelijke deskundigen zouden kunnen worden opgelost. Als er in de ethiek en politiek een juiste aanpak zou bestaan, zou de discussie over zulke zaken allang verstomd zijn. Dat is echter niet het geval, en de reden is dat politiek en ethiek voor een belangrijk deel een kwestie van belangen en smaak zijn. Dat maakt dat je er met kennis van zaken en gezond verstand alleen niet uit komt. Bij empirische kwesties ligt dat anders, die kunnen op zeker moment opgelost worden. In ons parlement wordt ook niet gediscussieerd over de vraag of de aarde plat of rond is.
317070

Mijn punt is enkel dat partijen wel ergens voor moeten staan.
Dat hoeft helaas niet. Er zijn ruim voldoende partijen die het een punt maken nergens voor te staan.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Bartjes

317070 schreef: ma 14 mei 2012, 00:50
Dat hoeft helaas niet. Er zijn ruim voldoende partijen die het een punt maken nergens voor te staan.
Mijn "moeten" in de geciteerde zin had een morele strekking, partijen die niet duidelijk maken waar ze staan (of hun voorgegeven positie al naar het uitkomt weer vergeten), bederven de parlementaire democratie.

Mijn reactie was gericht tegen eerdere posts waarin het innemen van duidelijke posities voorafgaand aan het politieke debat als iets kwalijks werd afgeschilderd.
Benm

Van de links-rechts indeling ben ik sowieso geen voorstander, dat impliceert dat partijen die altijd voorstander van persoonlijke vrijheid altijd tegenstander van economische vrijheid moeten zijn. Totalitaire en libertaire partijen laten zien dat dat niet per se hoeft, al is het vooralsnog wel de regel.

Als je naar het grafiekje in de 2e post krijgt zie je wel dat de nederlandse partijen allemaal rond de diagonaal van linksboven naar rechtsonder zitten. D66, SGP en VVD wijken er wel iets vanaf, maar niet in de zin dat ze meteen rechtsboven (libdem) of linksonder (?) zitten.
Victory through technology
Rubenadriaan

Bij rechts denk ik vaak aan scepsis over maakbaarheid van de samenleving: als het gaat om standpunten inzake straf en reclassering. Ook vind ik de PVV rechts omdat ze, kort door de bocht gezegd, geloven in 'islam weg, koran/hoofdoek verboden want de islam in nederland is een onomstotelijk kwaad' ipv 'geef het een decennia en we maken er iets beters van (door middel van bevordering van integratie etc.'
Ger

Rubenadriaan schreef: do 09 aug 2012, 20:36Ook vind ik de PVV rechts omdat ze, kort door de bocht gezegd, geloven in 'islam weg, koran/hoofdoek verboden want de islam in nederland is een onomstotelijk kwaad' ipv 'geef het een decennia en we maken er iets beters van (door middel van bevordering van integratie etc.'
De PVV is niet specifiek links of rechts. Op het gebied van immigratie zijn ze inderdaad zo rechts als wat, maar op het gebied van sociale zaken zijn de standpunten vergelijkbaar met de SP.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Politicologie en Economie”