Dat de onsnappingssnelheid van een zwart gat de lichtsnelheid is wil toch niet zeggen dat je een zwart gat niet kan verlaten? De Aardse ontsnappingssnelheid is ±11,2 km/s. Heb je per see deze snelheid nodig om de Aarde te verlaten?
Euh... ja
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Dat de onsnappingssnelheid van een zwart gat de lichtsnelheid is wil toch niet zeggen dat je een zwart gat niet kan verlaten? De Aardse ontsnappingssnelheid is ±11,2 km/s. Heb je per see deze snelheid nodig om de Aarde te verlaten?
doemdenker schreef:Dat de onsnappingssnelheid van een zwart gat de lichtsnelheid is wil toch niet zeggen dat je een zwart gat niet kan verlaten? De Aardse ontsnappingssnelheid is ±11,2 km/s. Heb je per see deze snelheid nodig om de Aarde te verlaten?
Euh... ja
NEEDat de onsnappingssnelheid van een zwart gat de lichtsnelheid is wil toch niet zeggen dat je een zwart gat niet kan verlaten? De Aardse ontsnappingssnelheid is ±11,2 km/s. Heb je per see deze snelheid nodig om de Aarde te verlaten?
Whehehe, zie je nu wel dat je theoretisch uit een zwart gat kunt ontsnappen... en dus kunt tijdreizen. Binnen de event horizon loopt de tijd achteruit. Op een ander forum geloofde niemand dat ik een tijdreiziger was. Ik hoop dat de mensen hier me wel geloven nu je zelf zegt dat je uit een zwart gat kunt ontsnappen.maanhond schreef:Ik ben het op zich eens met doemdenker en Boaz. Theoretisch is het mogelijk om van een zwart gat te vertrekken, omdat je in theorie inderdaad altijd een gelijke of grotere "tegenkracht" kunt ontwikkelen.(in dit geval een anti massa veld)
Dezelfde redering geeft dat je door een zwart gat kunt reizen wanneer je een anti energie ontwikkelt die groter is dan de energie van een zwart gat.(hiermee zou je namelijk het zwarte gat kunnen openhouden)
Echter, de (hedendaagse) praktijk is een andere zaak.
Wel laat ik eerst zeggen dat ik absoluut geen expert ben op het gebied van tijdsreizen. Tevens zijn er vele anderen op dit forum die een uitgebreidere kennis bezitten van (kosmische) natuurkunde. (peterdevis, robblokland, purperewolf, suyver, hallo1979 en ongetwijfeld anderen) Niettemin vind ik ruimtetijd en tijdsreizen interessante fenomena.Whehehe, zie je nu wel dat je theoretisch uit een zwart gat kunt ontsnappen... en dus kunt tijdreizen. Binnen de event horizon loopt de tijd achteruit. Op een ander forum geloofde niemand dat ik een tijdreiziger was.
maanhond schreef:...
Het pompen van water naar een bergtop heeft als gevolg dat de aarde langzamer roteert, ...
interessant, ... wil je dat even verduidelijken
maanhond schreef:...
Neem het pompen van water naar een bergtop, om het vervolgens te laten vallen ten behoeve van electriciteitsgeneratie. Het pompen van water naar een bergtop heeft als gevolg dat de aarde langzamer roteert, en de dag wordt dus langer.
...
Wat je zegt lijkt inderdaad het geval. Ik denk toch van niet, alhoewel ik niet zeker ben, maar hierbij een poging.the bug schreef:OK, maar het water komt terug naar beneden en dan gaat de aarde dus (zoals bij het voorbeeld van de skater) ook terug sneller draaien ...
resultaat "nul"
ok de rotatie van de aarde verandert maar daarmee verandert de tijd toch niet? 1 seconde duurt nog steeds 1 seconde alleen de telling zou niet meer kloppen, maar dat doet deze toch al niet.maanhond schreef:Wat je zegt lijkt inderdaad het geval. Ik denk toch van niet, alhoewel ik niet zeker ben, maar hierbij een poging.the bug schreef:
OK, maar het water komt terug naar beneden en dan gaat de aarde dus (zoals bij het voorbeeld van de skater) ook terug sneller draaien ...
resultaat "nul"
Laten we bij het voorbeeld van de schaatser blijven omdat het een redelijke goede analogie biedt. We nemen twee schaatsers, met een identiek gewicht en lichaamsbouw, die tijdens een minuut pirouetten draaien. Ze beginnen en eindigen beiden in identieke posities.
De eerste schaatser draait pirouettes, waarbij de afstand van (lichaams) massa tot de as (van de pirouette) gelijkt blijft.
De tweede schaatser draait priouettes, maar tijdens de minuut vouwt ze haar handen driemaal dichterbij de as van de pirouette. Vervolgens verplaatst ze de handen weer terug als in de beginstand. (ze doet dat driemaal tijdens de minuut) De afstand van de (lichaams) massa tot de as van de pirouette wordt echter nooit groter dan die van schaatser 1. (die afstand is slechts kleiner tijdens de drie momenten waarbij schaatser 2, lichaamsmassa naar de as van de pirouette verplaatst)
Aan het einde van de minuut, heeft (volgens mij) "schaatser 2" een gemiddelde snelheid die hoger ligt dan die van "schaatser 1". Omdat "schaatser 2" acceleeert en decelereert welliswaar, maar haar snelheid komt nooit onder die van schaatser 1. (Immers, de maximale afstand van de lichaamsmassa tot de priouetten-as is voor beiden identiek. Het is de minimale afstand die verschilt voor beiden tijdens onze proef )
Als je nu het hele verhaal omkeert, en betrekt op het pompen van water naar bergtoppen, dan zou de aarde dus werkelijk gemiddeld langzamer roteren om zijn as, dan als 'het pompen' niet zou gebeuren.
Nu kun je natuurlijk stellen (volgens dezelfde wet) dat de energie van schaatser 2 neemt natuurlijk ook sterker af dan die van schaatser 1. (en dit zou uitbalanceren met de hoger verkregen snelheid)
Als je dit betrekt op het 'pompen van water naar bergtoppen', dan zou je uitkomen, dat inderdaad de as-rotatie wordt vertraagd, maar dat de aarde langer zou blijven draaien, in de totale lengte van tijd.(en zo uitbalanceren)
Maar dit zou waarschijnlijk nooit gebeuren, aangezien de aankomende zonne-implosie (over 4-7 milard jaren) de aarde vernietigd, en dus zou deze imbalans nooit volledig gecompenseerd zou worden. Denk ik, maar ik ben nooit zeker.
Wat ik wel weet is dat het hele verhaal een stuk eenvoudiger is voor wolkenkrabbers.